Szétválasztott szerepek Cyberpunkban
Az AVU emberei blogoldal egyik cikke hívta fel a figyelmem erre az opcionális szabályra, ami az Interface Magazine-ban jelent meg Peter Christian tollából.
A Cyberpunkban ugye nincsenek karakterosztályok. Tényleg nincs, de a Szerepek gyakran elég közel állnak egymáshoz, hogy problémát okozzanak. Dan McGrew egy Zsaru a kiberpszicho osztagban — ez azt jelenti, hogy nem lehet Szóló? Sam McGee egy műsorvezető, egy Média — de a Network News 54-nél dolgozik. Ez azt jelenti, hogy Cégesnek kell lennie, hogy élhessen a vállalatnak dolgozás előnyeivel? Bőrös Lizardo egy Fixer, aki a forró kiberverekre szakosodott és az “Elm Street Dreamers” (Elm Utcai Álmodók) utcai banda színeit is viseli. Hívhatja-e segítségül a bandatársait? Ha nem, miért viseli a színeiket?
A Státusz/Beállítottság szerepek azon az elképzelésen alapulnak, hogy a Cyberpunk szerepeit két kategóriára lehet osztani: az egyik a pozíciódon alapul, a másik a hozzáálláson. Minden karakternek két szerepe van: egy státusz, egy beosztás.
Státusz szerepek
A Státusz szerepeket az határozza meg, hogy mások hogyan viszonyulnak hozzád, kikkel társulsz, és kiknek a támogatására számíthatsz válsághelyzetben. A Státusz szerepek a következők: Zsaru, Céges, Bandás (a Solo of Fortune kiegészítőből), Nomád és Szabadúszó. Ha egy vállalat alkalmazásában állsz, akkor Céges a Státusz szereped. Ha egy nomádfalka tagja vagy, a Státusz szereped Nomád. A Státusz szerepek egyaránt kizárják egymást. Az a Zsaru, aki kilép a testületből és egy vállalathoz csatlakozik, leadja a jelvényét, bár továbbra is lehetnek kapcsolatai a testületnél. Azonnal elveszíti Tekintély képzettségét, és elkezdi gyűjteni a Befolyás képzettséget. Az a Nomád, aki kilép a falkával való kóborlásból, és csatlakozik a rendőrséghez, hamar kiközösítve találja magát korábbi barátai által. Már nem nomád, hanem rendőr. A játék szempontjából, ha kilépsz egy pozícióból, azonnal elveszíted az összes pontodat a Státusz szerep különleges képességében. Ha munkába állsz, vagy örökbe fogad egy banda vagy falka, azonnal +2 pontot kapsz a szerep különleges képességében.
A karakter nem növelheti a Státusz szerep különleges képességét Fejlődés Pontokkal. A társulaton/csapaton/testületen stb. belüli előléptetések kívülről jönnek — a társaid (azaz a KM) határozzák meg, hogy mikor gyűjtöttél elég szívességet ahhoz, hogy eggyel nőjön a szinted. A Státusz szerepnek van egy másik aspektusa is: a Felelősség. Egy bizonyos pozícióval bíró karakternek kötelességei is vannak, ha meg kívánja tartani azt a pozíciót. Egy Cégesnek dolgozni kell járnia, és el kell végeznie a rábízott feladatokat. Egy Nomádnak a falkájával kell együtt kóborolnia, segítenie kell annak anyagi támogatásában, és segítenie kell a bajba jutott tagoknak. A felelősségvállalás könnyebben kezelhető, ha a játék a karakter Státusz-dobásán alapul. Egy Zsarus játékban például könnyű megfelelni a rendőrök feladatainak; a karakter kalandjainak nagy része bűnügyi nyomozással és bűnözés elleni tevékenységekkel jár. Sőt, az itt bemutatott kettős szerepkörű változat nagyon is lehetővé teszi a csupa zsaru játékot: lehetnek szóló zsaruk, fixer zsaruk, orvtech zsaruk, sőt, akár média zsaruk (az osztály PR embere) is.
A Szabadúszó Státusz szerephez nem tartozik képzettség. A szabadúszó karakter önfoglalkoztató és független. Ha a karaktered “csak” Konzolkovboj, vagy szabadúszó riporter, vagy független fixer, vagy bármi más, jelöld meg, hogy “Szabadúszó”. Nem kapja meg a Státusz-dobásból származó előnyöket, viszont kötelezettségei sincsenek.
Beállítottság szerepek
A Beállítottság szerepek a létszemléleten alapulnak. Egy Fixer úgy tekint a világra, mint olyan hely, ahol üzleteket lehet kötni, egy Média egy potenciális történetként, egy Rocker közönségként, egy Szóló pedig vadászterületként. OrvTechnikusként a gyógyászatnak szenteled az életedet. Eközben dolgozhatsz egy vállalatnak is, de nem tudod egyszerre a gyógyításnak szentelni az életedet és annak is, hogy a lehető legjobb üzletet kösd mindenkivel, ez két különböző személyiségtípus. Egy személy bármilyen életmóddal támogathatja a beállítottságát, de némelyik jobban összeillik, mint mások. Például nagyon kevés Nomád/Konzolkovboj van.
A Beállítottság szerepek közé tartoznak: Média, Konzolkovboj, Rocker, Szóló, Technikus és Normál. A karakter szokásosan az FP használatával növelheti a beállítottság különleges képességét. Egy Beállítottság szerep megváltoztatása teljes személyiségváltással jár. Ez nem gyors és nem is könnyű. Míg egy hajdani Rockernek maradhat a rajongói klubjából néhány tag, de már nem irányíthat ugyanazzal a lojalitással, mint korábban. A játék szempontjából a karakterek csak a legszélsőségesebb körülmények között változtathatnak Beállítottság szerepet. A karakternek legalább 1 évig “vissza kell vonulnia” a régi szerepéből, és elveszíti a különleges képességének minden pontját. Ezután új Beállítottsággal kezdheti az életét, a Beállítottság különleges képessége pedig +0-ról indul. A játékosokat lebeszélnénk róla, hogy Beállítottság szerepet váltsanak.
Ha valaki a “Normál” Beállítottság szerepet választja, akkor nincs különleges szerepe, nincs a munkáján kívüli egyedisége. A legtöbb zsaru szerepe “Zsaru/Normál”, Piszkos Harry "Zsaru/Szóló". Van némi különbség, ahogyan egy normális zsaru és Piszkos Harry viszonyul a munkájához. Egy “Normálnak” nincsenek különleges előnyei, soha nem lehet valaki “+6 Normális”, ilyen nem létezik. A Normált választó karakter, hasonlóan a Szabadúszót választó karakterhez, egyszerűen egyetlen szerepre korlátozza magát.
A kettős szerep felelősségei
A két szerep nem csak előnyökből és bónuszokból áll. A vállalatodat Céges/Normálok vezetik, és elvárják, hogy te is Céges/Normál legyél. Ha Céges/Konzolkovboj vagy, akkor úgy fognak kezelni, mint “az a kocka a számítógépes részlegen”. Hasonló hozzáállás uralkodik más szakmákban is. Ennek játékban való szimulálására a KM belátása szerint az Beállítottság Szereped különleges képességének felét levonhatja a Státusz Szereped különleges képességéből. Ez azt az elképzelést tükrözi, hogy a Státusz szerep az emberek véleményéből áll, és minél jobban eltérsz a normától, annál kevésbé lesznek hajlandóak segíteni neked.
Néhány olyan körülmény, amikor a Beállítottság szereped bezavarhat a Státusz szerepbe:
1. Amikor információt, segítséget vagy pénzügyeket kérsz valami olyasmihez, ami nem tartozik közvetlenül a szakterületedhez (pl. a Beállítottság). Például egy Céges/Média, aki be szeretne kapcsolódni egy új irodaház tervezésébe és fejlesztésébe.
2. Amikor megpróbálja rávenni a szervezetét, hogy fedezzen téged a hibák, balesetek vagy egyéb bajok miatt. Például: ha Jerry, a Nomád/Normál és Sid, a Nomád/Szóló verekedésbe keveredik egy bárban és szétverik a helyet, a falka nagyobb valószínűséggel fogja kihúzni Jerryt — Jerry egy “rendes testvér”, míg Sid egy “bajkeverő fegyveres, aki egyébkén még a falka tagja is”.
3. Amikor a szervezet vezető tagjait próbálod lenyűgözni a pozícióddal kapcsolatban, és hogy mennyire fontos a szervezet számára. Louie a “Dukes of Chaos” utcai banda tagja, Bandatag +5 képességgel. Emellett konzolkovbojjá is válik, Interfész +8 képességgel. Ha le akarja nyűgözni Ariochot azzal, hogy milyen számottevő tesó is ő, akkor dobnia kell Hidegvér +5 (Bandatag) - (8+2: Interfész) = Hidegvér +5 –4 = Hidegvér +1. Lusta Eddy egy Bandás/Normál +5 Tagsággal, ő Hidegvér +5-tel dob próbát.
4. Amikor megpróbálsz előléptetést szerezni a szervezeten belül. Mivel egy karakter sem emelheti a Státusz szerep különleges képességét FP-vel, a képlet a státuszod emeléséhez a következő: Az évek száma, ami a képzettség emeléséhez szükséges = a jelenlegi képzettség + (1D6) - (1D6) munka. Adj hozzá +1 évet minden egyes + a Beállítottság szereped minden pontja után. A negatív értékeket újra kell dobni. Tehát egy Zsaru/Normál +4-es Tekintéllyel nagyjából 4 plusz egy D6-os dobással, mínusz egy második D6-os dobással számolhat, hogy előléptessék, vagyis hogy +5-ös tekintélyt kapjon. Ha a két kockával 5-öt és 3-at kapunk, akkor az 4+5-3 = 6 év az előléptetésig. Egy Zsaru/Fixernek +4-es Tekintéllyel és +4-es Sefteléssel, ugyanezzel az 5-ös és 3-as dobással már 4+4+5-3 = 10 év kell az előléptetéshez. A jó szerepjátékkal szerzett előléptetéseket ez nem befolyásolja. Hacsak a játékod nem nagyon hosszú távú, ez nem igazán számít.
Néhány olyan eset, amikor a Beállítottság nem akad össze a szakmáddal:
1. A felsőbb vezetéshez fordulás támogatásért (pénzügyi/társadalmi/erőforrás/ stb.) egy olyan projekthez, amely a szakterületéhez tartozik. Amikor a Nomád/Rocker Shanna Shan megkéri a falkát, hogy fizessenek egy jobb háttérzenekart, akkor egyenesen a Család képzettségét használja, nem akadályozza az, hogy ő Rocker is.
2. Megpróbálni a szakmán kívüli embereket lenyűgözni a szervezetben betöltött pozíciójával. Elias Fang, a Zsaru/Technikus még mindig használhatja a teljes Tekintély értékét, hogy szembeszálljon néhány punkkal, akiket rajtakaptak, hogy az autójával szórakoznak.
3. Szakmai juttatások és előnyök igénybevételekor. Dr. Smith egy vállalati orvosnak, aki Céges +8 és OrvTechnikus +6. Jogosult a Céges +8-as lakhatásra, titkárnőre, költségszámlákra, biztosításra és egyéb juttatásokra, annak ellenére, hogy orvos is.
Játékbeli megjegyzések
A kezdő képzettségek közt szétosztható 40 pontot a játékosok tetszőlegesen oszthatják el a két szerepcsomag képzettségei között.
Egy karakter kezdőpénze és fizetése a két szerep közül a magasabbik szerint alakul: egy Zsaru+4/Fixer+6 a Fixer+6 oszlopot használja a kezdőpénzhez. Sosem kapnak pénzt mindkét szerepből.
Egyes játékosok és KM-ek szeretnek új szerepeket kitalálni a karaktereiknek. Amikor kitalálsz egy új szerepet, gondold végig, hogy a szerep azon alapul-e, ahogy a karakter látja magát, vagy pedig egy munkáról van szó. Például a “Brigádmelós” a Near Orbit kiadványból. Brigádmelós lenni nagyon is egy Beállítottság, de egyben egy munka is. Különleges képessége a “Brigádozás”, ami nagyon hasonlít a Nomádok “Család” képességére. Ezzel meg is van oldva: a Brigádmelós egy Státusz szerep.
Ha úgy döntesz, hogy egy már folyamatban levő kalandba vezeted be ezt a változatot, kétféleképpen adoptálhatod a régi karaktereket. Először is mindannyian lehetnek Szabadúszók vagy Normálok, a korábbi szerepüktől függően. Minden Nomádból Nomád/Normál, minden Fixerből Szabadúszó/Fixer lesz, és így tovább. Alternatív megoldásként megengedheted, hogy minden játékos odaillő kiegészítő szerepet vállaljon, mely szerep különleges képzettsége alacsonyabb, mint a szokványos képzettségük. Ilyenkor nem használunk FP-t, az új képzettséget egyszerűen csak írd hozzá a listához. (Igen, tökéletesen elfogadható, ha néha-néha valami szépet teszel a játékosaidnak.) A KM-nek vétójoga van minden felvenni kívánt másodlagos szereppel kapcsolatban. Az utcai szamuráj (egy Szóló) biztosítótűvel az orrában könnyen felvehetné a “Bandást” vagy a “Nomádot” másodlagos szerepként, de “Cégesnek” teljesen alkalmatlan.
Eltérő pontrendszer
A kettős szerepre vonatkozó szabályváltozatot használva egy karakter nagyon gyorsan elhasználhatja a képzettség pontjait. Ha a KM a 40 pontnyi karrier képzettséget nem érzi elegendőnek, akkor felemelheti ezt 50-60 pontra. Ebben az esetben a karakternek legalább 2 olyan képzettséget kell felvennie a karrier képzettségek listájáról, amely egyenlő vagy magasabb, mint a különleges képessége. Egy +8-as Interfésszel kezdő Konzolkovbojnak két olyan képzettséggel kell rendelkeznie (mint például a Programozás és a Kibertechnika), amelyek legalább +8-as értékűek. Az egyszerepes (Szabadúszó vagy Normál) karakterek a szokásos módon egyetlen karrier képzettség listából választhatnak.
A többszörös szerepek nincsenek hatással a szabadon elosztható képzettség pontokra.
Összegzés
A szerepek Státusz szerepekre és Beállítottság szerepekre oszlanak. A karakternek mindkét listából kell rendelkeznie eggyel, de egy listából csak egy lehet.
Státusz: Zsaru, Céges, Bandás, Nomád, Szabadúszó*
Beállítottság: Fixer, Média, Konzolkovboj, Rocker, Szóló, Technikus, Normál*
A karakter Státusz szerep különleges képessége a KM döntése alapján csökkenthető a Beállítottság szerep különleges képességének felével bizonyos próbáknál.
A Státusz szerep különleges képességei nem növelhetők FP-vel. A KM emeli fel őket, ha a karaktert előléptetik a szervezetén belül. A Beállítottság szerepeket általában növelni lehet FP-vel.
Ne feledd, hogy a karakter Státusz szerepe különbözik a Hírnevétől.
Egy karakter mindkét szerepkörének karrier képzettségére költhet képzettség pontokat. Továbbra is csak 40 pontot kap.
Egy karakter fizetése és kezdőpénze csak az egyik szerepén alapul, sosem a kettő kombinációján.