2025. jún 19.

Megújult 1PG játékok

írta: Thészeusz
Megújult 1PG játékok

borito_1pg_kezikonyv.jpg

A 1PG pehelyszabályos játéksorozat ráncfelvarráson esett át.

Csak a megújult (4. kiadású) Star Legion-t vásároltam meg, ez alapján tudom megírni a változásokat, de több játékot is átalakítottak erre az új variációra.

Megújult a borító, immár 3D-s számítógépes grafika, illetve az ismertetett kalandvázlatok is kaptak egy-egy illusztrációt.

Karakteralkotás. Bevezettek egy Task Value (TV) nevű értéket, ami a főjellemzők értékei összegének fele (felkerekítve). Ez állítólag célszámként szolgál, ha valaki hatással kíván lenni a karakterre. Hm. Az Egészség értéke Fitnesz főjellemző + D3. A másodlagos értékek között van egy Guts és egy Wits, de nem nagyon magyarázzák el, hogy mi különbség van köztük, mintha mindkettő ugyanarra vonatkozna (lelki strapabírás). A féloldalas karakterlapon látszik, hogy egy kicsit átgondolták a jártasságokat, mindegyik főjellemző alá immár öt-öt tartozik, hogy egyik se legyen satnya-mihaszna.

Mechanika. A használni kívánt főjellemző értékével egyenlő számú D6-tal kell gurítani, melyek értékeihez hozzá lehet adni a helyzethez passzoló jártasság értékét is. Minden feladatnak van célszáma (Task Value), az átlagos feladatok 3-5-ig terjednek. Ahány kocka eléri a célszámot, annyi sikert szerzett a karakter. „A 6-os dobás vagy névértéket ér, vagy +1 bármely más eredményhez.” Ez azért érdekes, mert a Hősies feladatok célszáma 8, a Legendás/természetfeletti/lehetetlen feladatok célszáma pedig még több lehet. Ez tök jó, de vajon a nyolcas és annál is nagyobb értékeket miképp lehet elérni?? Mert ha hatost dob valaki, az csak +1-et jelent… nincs „robbanó kocka” szabály.

A harc elméletileg úgy zajlik, hogy a harci jártassággal kell próbát dobni az ellenfél karakter Task Value értéke ellen, ami ugye a főjellemzők összegének fele. Fura elképzelés számomra, de legyen. Aztán két mondattal később azt írja, hogy ha az egyik támad, a másik kitér, akkor mindketten gurítsanak próbát és a több sikert elérő nyeri a fordulót. A páncél értéke a Task Value-hoz adódik hozzá (a védekező ellendobás verziót nem említik). Viszont a fegyvereknek van egy kockatípusuk, amit nem sebzéskor kell használni, hanem azt is a próbadobáskor kell hozzárakni a kockakészlethez! A szurony D4, a stukker D8, a kard D6, a géppityu 2D8, a hőgránát 2D20. (És gondolom, a fegyverkocka értékéhez is hozzá kell adni a harci jártasság értékét, bár ezt nem írja.) Tehát például ha a Fitnesz főjellemző 2, a Küzdelem jártasság 1 és szuronnyal támadsz, akkor a kockakészleted két hatoldalúból és egy négy oldalúból áll, és mindegyik eredményéhez hozzáadhatsz egyet. A támadás során elért minden siker eggyel csökkenti a célpont Egészségét.

Megmaradt a scifi zsáner miatti egyoldalas kiegészítő (pszionika, idegen lények, kibernetika, mutációk), és pluszként kapott egy egyoldalas terepasztalos szabályokat, ha „valaki taktikázni szeretne”. Ez utóbbi valójában csak a járművekre vonatkozik, a karakterek léptékére nem igazán.

Vélemény: Érdekes törekvés, de egy kicsit félkésznek tűnik itt-ott. Ha jófej vagyok, akkor azt mondom, hogy bizonyára ezzel a trükkel váltják ki, hogy a játékosok a saját képükre formálják a játékot: leírják tessék-lássék a szabályokat, aztán értelmezzék úgy, ahogy akarják. Mondjuk ez minden játékra igaz lehet, de ha eleve tisztázatlan foltokat hagynak benne, akkor muszáj is saját módon használni. Tulajdonképpen ez nem is rossz ötlet! :D
     Viszont a fegyverkockák koncepciója nekem sántítónak tűnik, főleg ami a 2Dx kódokat illeti. Ha én lennék a KM, tutira nem dobatnék 2D20-szal 4-es vagy 5-ös célszám ellen (egy átlag karakter Task Value-ja), simán megadnék egy sikert, oszt csókolom. (Persze lehet, hogy nem a szokásos módon gondolták a 2D20-at, vagyis nem összeadni kell az értéküket, hanem külön-külön kell nézni a sikert a két kockán, ahogy a Modiphius játékainál... megint egy tisztázatlan rész.)
     Másrészt azért is fura, mert eddig a játékhoz az egyszerűség jegyében elég volt a szinte bárhol elérhető sima dobókocka (D6), most meg már ehhez is kell egy egész készlet, pedig ezt is meg lehetett volna oldani egyszerűbben, kockakészlettel. Mondjuk egy kard sebzése D3C4 (vagy egyszerűbben 3/4), egy gránáté pedig D5C2 (a D utáni szám a kockák számát jelzi, a C pedig a célszámot, ahány siker, annyi pontnyi sebzés). Vagy ha a fegyverek miatt úgyis kell már a teljes kockakészlet, akkor akár a próbadobást is átalakíthatták volna ehhez, hiszen tudjuk, hogy a szerepjátékosok szeretnek össze-vissza dobigálgatni a különböző kockatípusokkal. Na mindegy, ez van, oszt kész, mindenki csináljon úgy, ahogy neki tetszik. :)

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

ismertető sci-fi összehasonlítás