Tiny Beach Patrol (ismertető)
Vízimentős játék TinyD6 rendszerhez
Mindenki sejtheti, hogy a játék alapötletét az 1990-es években körülrajongott Baywatch című tévésorozatból szedték. Emlékszem, talán a Reform nevű bulvárlapban (ehh, akkor még a bulvárlapok is tök mást jelentettek nálunk) láttam először egy hírt a sorozatról, hogy David Hasselhoff mennyi mindent tett meg, hogy szerepet kapjon benne, ami tengerparti vízimentőkről szól... én meg azon tűnődtem még a Knight Rider bűvöletében, hogy vajon mi a túró lehet olyan állandóan érdekes a fürdőgatyában dolgozók életében. Persze akkor még nem tudtam, hogy az amerikai tévésorozatok bármilyen helyzetbe bele tudnak keverni egy csomó bűntényt, rejtélyt, személyközi drámát, kalandot, katasztrófát. Dehát mindez mára már közismert, nézzük a játék egyediségeit az alaprendszerhez képest.
- A mesélőt Kikötőmesternek hívják.
- A grafikák ebben is képregényes stílusak, hangulatosak, viszont a Gunslingers játékhoz képest színesek.
- Mivel ez a környezet sem fed le olyan széles spektrumot, mint a Frontiers vagy a Dungeons, ezért ez is rövidke játék, 51 oldalas.
- A játék leírása itt is a minimalista alapszabályok ismertetésével kezd, amiben van egy újdonság: a Drámai Lassúmozgás Pillanat. Ez természetesen szintén a Baywatch sorozat egyik sajátos vonását használja fel, amikor a főhősök cselekvéseit lelassított, videoklipszerű stílusban mutatják. A játékban ez úgy van a szabályokra fordítva, hogy minden játékos Epizódonként (játékülésenként) egyszer bejelentheti a Drámai Lassúmozgás Pillanatát, amikor annyira részletesen és drámaian írja le a szereplője tevékenységét és a jelenetet, amennyire csak tudja, cserébe az adott próbáján olyan sikert ér el, mintha három kockával is hatost dobott volna. (Ez utóbbi inkább csak hangulatkeltő megnyilvánulás, mert amúgy ebben a TinyD6 játékban sincs semmi különbség, hogy hány sikert gurít a játékos.) Viszont epizódonként kétszer a Kikötőmester is használhatja ezt az effektet egy NJK megsegítésére vagy egy szereplő cselekvésének kudarcára!
- A szereplőkészítésnél nem "fajt" (Heritage) választhatunk, hanem szereptípusok közül, amik viszont ugyanúgy eltérő Kitartás pontot adnak és mindegyiknek van egy egyedi Jellemzője. Ezek a következők: Veterán Vízimentő (8 KP, Legjobbak Legjobbja), Gyakornok Vízimentő (4 KP, Kezdők Szerencséje), Tapasztalt Vízimentő (6 KP, Egyedi Gyakorlat), Vízimentő Parancsnok (8 KP, Főnök), Kamasz (5 KP, Tini), Kölyök (4 KP, Veszélymágnes és Nehéz Eltalálni).
- Aztán választani kell szokásosan három Jellemzőt, amiből ebben játékban van 23 általános és négy kifejezetten vízimentőknek szóló. Az ebben a játékban található általános Jellemzők egyben nagyjából megmutatják azt az alaplistát, amit minden TinyD6 játékban megtalálhatunk (Akrobata, Bunyós, Doki, Ellátmányos, Elszánt, Erős, Észrevétlen, Fényképmemória, Figyelmes, Fürgeujjú, Karizmatikus, Körültekintő, Mázlis, Mesterlövész, Mélyrelátó, Művelt, Nehéz Kinyírni, Nyomolvasó, Opportunista, Szilajlábú, Kiváló Kopó, Szívós, Túlélő), a négy vízimentős pedig különleges képzéseket adnak (Elsősegély specialista, Pilóta specialista, Mentési specialista, Úszás specialista). Ezen kívül a biztonság kedvéért (ha valaki okkultabb, misztikusabb játékot szeretne rittyenteni) megemlítik azt az öt mágikus jellemzőt, ami a Tiny Dungeons játékban is szerepel (lásd egy későbbi ismertetőben): Beszéd Állatokkal, Familiáris, Nekromanta, Varázsérintett és Varázsolvasó.
- Választani kell egy jellegzetes kifejezést vagy szavajárást. Játékülésenként egyszer ezt bedobva egy odaillő helyzetben újradobhatsz egy próbát.
- Kezdeti felszerelésként a szereplőknek van egy fürdőruhája és általa megválasztott utcai ruhája és ennyi. Viszont megadja, hogy milyen eszközökhöz férhetnek hozzá probléma nélkül (automata külső defibrilátor, vészhelyzeti oxigénpalackok, megafonok, testbólya [az az ikonikus piros izé, amit magukra szíjazva ugranak a vízbe], jelzőrakéták, gerincmerevítős hordágyak, cébé-rádiók, terepjáró járművek, mentőcsónak, gyors motorcsónakok).
- Érdemes megjegyezni, hogy mivel ebben a játékban nincs annyira kiemelt szerepe a harci tudásnak, mint a testvérjátékoknál, így a szereplőnek nem kell választani Fegyveres Jártasságot és Mesterséget. Habár az alapszabályoknál leírja, hogy vannak Közelharci, Könnyű Távolsági és Nehéz Távolsági fegyverek, de a használatuk nincs külön részletezve, vagyis marad az, hogy minden harci cselekvést két kockával kell dobni, amit befolyásolhatnak egyes Jellemzők.
- A szereplőkészítés után már minden a Kikötőmesternek szól: vannak mesélési tanácsok, két külön kalandgenerátor, ellenfelek és mágia.
- Kalandgenerátorból kettő van, az egyik "sima" kalandokhoz, míg a másik a rázósabb és bizarrabb kalandokhoz (ennek Beach Patrol Night a neve, gondolom a Baywatch Nights sorozatra utalva, amit egyáltalán nem ismerek). A kalandgenerátor nagyon egyszerű, egy sablon mondatot hiányos részeit kell kiegészíteni, amit a Kikötőmester megtehet kútfőből, de segítségére vannak 6x6-os táblázatok, minden hiányhoz külön. A sablon mondat így hangzik angolul (nem nagyon sikerült megfelelően magyarítani): The Lifeguards must <verb> the <subject> in the <place>, while dealing with a <hindrance> and opposing the <antagonist>. Vagyis meg kell tenniük valaki-valamivel valamit egy adott helyszínen, miközben egy bizonyos akadály gátolja őket ebben és egy ellenféllel kell megküzdeniük. Az "éjszakai" kalandgenerátorban is ugyanez van, csak a behelyettesítést segítő táblázatok elemei különböznek itt-ott.