2020. nov 15.

[mustra] Pehelyszabályos játékkészletek

írta: Thészeusz
[mustra] Pehelyszabályos játékkészletek

Úgy gondoltam, hogy egy együtt reklámozok röviden néhány, számomra toplistás "rule-light" készletes játékot. Azért írom, hogy készletes, mert csak olyanokat szeretnék itt elővenni, amikhez játékkörnyezeteket is készítettek, nem pusztán szabályrendszerek.

another-peeking-under-the-hood.png

Általános, játékkörnyezettel nem bíró pehelyszabályos játékból sok van, amik ötletesek, de legalább egy-két kidolgozott játékkészletet kell írni hozzá, hogy valóban játszható legyen, anélkül olyan “nesze semmi, fogd meg jól” a helyzet. Például a Nameless is jó lehetne, de egyetlen mintakészletet se készítettek hozzá (legalábbis tudtommal), önmagában pedig szerintem ezek olyanok, mintha csak a gáztűzhely használati utasítása lenne, receptkönyv és hozzávalók nélkül. Szóval most csak olyanokat szeretnék szemügyre venni, amikhez kidolgoztak környezetet is, vagyis támogatják is a rendszereiket.

 

 

Elsőként a  1PG  játékokat ismertem meg. Nagyon jópofák, de a különböző kiadványok alig különböznek egymástól, igyekeznek ugyan megadni a célzott műfaj hangulatát, dehát nevéhez méltóan ezek tényleg csak pár oldalas kiadványok. Nézzünk egy példát. A 1PG Disaster! a katasztrófa filmeket célozza meg, tartalma: egy oldal szabály, egy oldal szereplőkészítés, egy oldal visszafogott mesélői tanácsok és fegyverek, egy oldal vészhelyzeti szabályok (mentősök, vérzés, fertőzés, rendőrők, tűzoltók), hat darab egyoldalas kalandvázlat. Kicsit olyan, mint az olcsó, bolti pizzák, amiket úgy is meg lehet enni, ahogy vannak, de ha a feltéteket kiegészítjük még otthoni dolgokkal is, akkor egész jó lehet. Vagyis a 1PG játékok egyértelműen igénylik, hogy háziszabályokkal tupírozzuk fel. (háziszabály ötletek: ideklikk...)

 

 

A 1PG játékok csiszolgatása helyett sokkal inkább javasolt a  OneDice  játékok felé fordulni, mert az alapok is nagyon hasonlítanak: a tulajdonságok és képzettségek is 1-3-ig terjednek (és próbáknál is csak 1D6-tal kell dobni). A 1PG játékokban ezt az értéket később sem léphetik túl, de ott a próbadobásnál a tulajdonság és képzettség összegénél kell kisebbet dobni vagy vele egyenlőt D6-tal, az OD játékokban pedig hozzá kell adni a D6 értékét és különböző célszámokat kell elérni. A szabvány célszám 6, vagyis egy átlagos (2) tulajdonságú és 1 pontos képzettségű szereplőnek elég legalább 3-at dobni (66%-os siker). Ez nem is árt, mert induláskor összesen hat pontot kap képzettségekre, amiből négyet lehet szabadon elkölteni, kettőt pedig a hivatása/beosztása ad meg, amiből a készletek felsorolnak jópárat, de természetesen sajátot is gyorsan lehet készíteni, hisz igazándiból csak egy megnevezésből áll, és hogy melyik két képzettségre kap 1-1 pontot. A szereplőknek három tulajdonsága van és 40-50 tömören leírt képzettségből válogathat, amivel elég változatos szereplőket lehet összerittyenteni. A játékban nincsenek kasztok, viszont a szereplők fejlődése tapasztalati szinteket használ, nagyjából a World of Dungeons minijátékhoz hasonlóan, vagyis minden szinten kapnak +1-et egy tulajdonságukra, képzettségükre vagy az életerő pontjukra. Az OD játékkörnyezetek 100 oldalasak vagy még hosszabbak, de ez ne ijesszen meg senkit, csak A5 méretűek az oldalak (illetve hát annak amerikai rokona), a szöveg nem zsúfolt, a tartalomnak örvendetesen csak kis hányada szabály (amik egyszerűek és könnyen megjegyezhetőek), jóval nagyobb része a műfajhoz kapcsolódó információk: eszközök, mesélői szereplők, világleírás. Ha már világleírás. Minden kiadványban leírnak egy jellegzetes játékkörnyezetet (a világháborúsaknál pedig valós adatokat), amihez aztán írnak két-három alternatívát: az OD Space-ben például három, a jelenkorunktól egyre távolodó műszaki fejlettségű és társadalmi berendezkedésű scifi környezetet ír le, míg az OD Cyberpunk pedig a műfajhoz szükséges plusz szabályok mellett ismertet egy tipikus cyberpunk környezetet, alternatívának pedig ír pár oldalt a poszt-apokaliptikus műfajról és a gépvilágokról, ahol kiborgok és androidok nyomják el az embereket (a la Terminátor).
    OneDice játékok: Abney Park's Airship Pirates • B Movies • Cyberpunk • Fantasy • Hauntaway • Michael Scott Rohan's Winter of the World RPG • Mighty Tiny: Tales from the Old Empire RPG • Pirates & Dragons • Pulp • Raptors • Robin Hood • Space • Spies: Cold War • Spies: Martinis and Masterminds • Steampunk • Supers • Twisted Tomorrow • Urban Fantasy • WW1 • WW2

 

 

A OneDice játékok tartalmaznak minden szabályt, nem csak a műfaji kiegészítéseket, az  Adventurers! kiadványok viszont úgy épülnek fel, mint a GURPS vagy a Savage Worlds, vagyis van egy alapszabályos kiadvány, a különböző játékkörnyezetek pedig csak az alapokra épülő egyedi dolgokat írják le. Mindezt hihetetlenül tömören teszi, miközben tényleg temérdek helyzetre igyekeznek szabályt adni, amire a nagy szerepjátékok is, de persze itt csak minimalista módon. A szereplőknek van három alaptulajdonsága, a “képzettségeknek” viszont nincs számértékük, hanem alap és mesteri szintjük, melyek jelentését leírják, nem pusztán bónuszt adnak a próbadobáshoz (amit egyébként 2D6-tal kell dobni). Minden kezdeti szereplő választhat két alapfokú képzettséget vagy egy mesterfokút. Nincs túl sok képzettség (bár némelyiknek vannak specializációik is), pont arra jók, hogy archetipikus szereplőket lehessen velük. A hozzá kiadott környezetleírások inkább valamilyen egyedibb témát dolgoznak fel (habár itt is vannak tipikusabbak, mint a cyberpunk és a fantazi). Annyit érdemes még kiemelni, hogy a játéknak van egy kevés narratív játékos vonása: le kell írni a szereplő archetípusát és egy-három leíróját. Ha archetípusához illő tudásra dob (pl. egy “tolvaj” a titkos tolvaj jelekre), akkor előnnyel guríthat, ha pedig a leírójának megfelelően jellegzetesen cselekszik (pl. “hiú”), akkor kap egy Hős pontot (ami a Sors/Karma/stb. pontok helyi megfelelője).
    Adventurers játékkészletek: alapkönyvAcademy • Cloaks and Daggers • Dark Camelot • Dreamer of Mars • Event Zero • GothicaKung Fu Masters • No Happy Endings • PowerMech: Rogue Nomad • Road Warriors • Shadow City 2065 • Space Rangers • The Dawn of Tomorrow • The Dungeon • Toy World

 

 

A minimalista játéksorozatok közül a  TinyD6  játékokat ismertem meg legutoljára. Először a Baywatch és Pacific Blue tévésorozatokat feldolgozó Beach Patrol játékot akartam beszerezni, de végül a vadnyugati Tiny Gunslinger (TG) mellett döntöttem. Egyelőre csak ezt ismerem, ez alapján lehet valamennyi benyomást szerezni a többi TinyD6 játékról, amik közt sok eltérés lehet a tartalomjegyzékeik alapján is. A közös alap egyrészt, hogy az alapszabályok ismertetésével kezdődik a könyv, ami a TG esetében 7 oldal (szintén az A5 méret amcsi megfelelőjében) +2 oldal vadnyugati szabály. A próbadobás egyszerű, alapvetően két kockával kell gurítani, ha bármelyikkel legalább ötöt dobsz, akkor a feladat sikeres. Hátrányos helyzetben egy kockával lehet csak dobni, előnyös helyzetben pedig legfeljebb hárommal. A szereplőknek nincsenek számértékkel bíró jellemzői, csak jellemzői (traits), amik mindenféle ügyes módon vannak hatással a szabályokra (sokszor előnyt jelentenek egy dobásra). Életerő pontokból alapban mindenkinek hat van, a sebzés pedig túlnyomórészt egy pont (mint egy régi videójátékban). A jellemzőkből kezdetben hármat lehet választani, amiből bőségesen van: a TG-ben van 19 műfajspecifikus és 34 általános jellemző, tehát elég változatos képességű szereplőket lehet összepakolni. Ezen kívül ki kell választani egy harci jártasságot (közelharc, könnyű távolsági, nehéz távolsági), amit két kockával lehet dobni, amin belül ki mell választani egy specializációt (mondjuk közelharcon belül a lovassági szablyát), amit három kockával lehet dobni, az összes többit pedig csak eggyel. Ha a tartalomjegyzékeket jól láttam, minden TinyD6 játékban vannak sajátos megoldások, a TG-ben például használatos egy pakli francia kártya is, amit a Savage World Deadlands játék ihletett a jatekíró bevallása szerint. Azt a játékot nem ismerem, de itt a vadnyugati pisztolybárbajokhoz használnak a huszonegy kártyajáték mintájára. Szerintem jópofa.
    TinyD6 készletek: Tiny DungeonTiny SupersStranger StuffTiny FrontiersTiny GunslingersTiny Living DeadTiny PiratesKnights of UnderbedBeach PatrolThunderscapeTiny Wastelands • Tiny Cthulhu • Tiny Gods

 

 

Rövid összefoglalók:

+ Adventurers!: Három főjellemző + 2D6. Kevés, de markáns, kétfokozatú képzettségek. Archetípus + Leírók.

+ OneDice: Három főjellemző (+ képzettség) + 1D6. Szabvány célszám 6.

+ TinyD6: 1-3 dobókocka (legalább egy siker kell). Sokféle egyedi jellemző. Az életerő 6 pont, a sebzés egy pont. Általában.

 

 

Szólj hozzá

ismertető összehasonlítás csak-d6