Űrbeli exodus
Ezzel a készlettel olyan háttérkörnyezeteket tudsz összeállítani, amelyeknek a közös alapja az, hogy egy űrhajó (vagy űrhajók egy csoportja) roppant hosszú utazásra kényszerül és a játékosok tulajdonképpen az űrhajó(ko)n élnek.
Ez nem egy világleírás, hanem “variációk egy témára” jellegű összeállítás, ami különböző szempontokra bontva ad választási lehetőségeket. A Malandros című játékhoz készült nem-hivatalos kiegészítőből lett kiemelve.
A Malandros szabályai erősen minimalisták, a stílusa pedig erősen épít a szereplők viszonyainak és helyzetének drámai alakulásaira, mondhatni mint a szappanoperák és más tévés többévados bőrnyúzások, amik közül a Battlestar Galactica sorozat 2004-ben induló változatát kifejezetten szeretem, azért is vettem onnan a borítóképet.
Szóval ez csak egy “sandbox” világ kereteinek felállításában igyekszik segítséget nyújtani, vagyis nyugodtan használja hozzá mindenki a neki megfelelő szabályrendszert (például a Stellar Adventurest).
Néhány szó a Malandros rendszeréről
• A rendszer az Apocalypse Engine (avagy PbtA) és a Drama System vegyítése és alakítása. Próba során a játékos gurít D6-tal, hozzáadja a használt főjellemző értékét, az összegtől függő eredmény pedig lehet sikertelen, félsiker és sikeres. A különböző cselekvések különböző eredményeinél a játékosok választhatnak lehetőségek közül.
• A karakteralkotás mechanikai része annyi, hogy a játékos választ egy szereptípust. Az ott felsorolt négy főjellemző közt tetszés szerint szétosztja a 3, 2, 2 és 1 értékeket. Az elsődleges egyedi képességlistából választ egyet. Ennyi. Ezen kívül persze megírhatja az előéletét, honnan ismeri a többi játékos karakterét, nevet ad neki, meg ilyenek.
• Főjellemzők: Beszéd, Erőszak, Harc, Mozgás, Művészet, Készítés, Kitartás, Surranás, Tekintély, Tudás, Üzlet, Vagyon. (Az Erőszak és a Harc között van egy hajszálnyi különbség, de nincs valódi jelentősége, máshogy oldottam volna meg, teljesen kihagyható. Más főjellemzőt viszont talán lehetne még pakolni bele, persze csak óvatosan, hisz látható, hogy egy-egy főjellemző itt is tág témát fed le.)
• Képességlisták: Banda, Erőszaktechnika, Kapcsolatok, Közösség, Művészet, Svindli, Üzlet, Űrbeli, Vagyon. Mindegyik alá nagyjából 4-6 felvehető egyedi képesség tartozik.
Bemutatkozás
Az indulási kapu már messze-messze mögötted van. A hajó, amelyen vagytok, évtizedekkel, talán évszázadokkal ezelőtt kisiklott dokkból és elindult az űr hideg, sötét, halálos feketeségébe. A fénynél gyorsabb utazás nélkül egész generációk születnek, élnek és halnak meg, mielőtt elérné a célját. A játék néhány szereplő története egy ilyen hajó fedélzetén zajlik. Olvassátok végig a bevezető többi részét. Ez végigvezet benneteket a generációs hajótok beállításán, valamint a küldetést és a fedélzeten zajló mindennapi életet befolyásoló tényezőkön.
Küldetés
A hajón lévő társadalmat a hajó küldetése határozza meg. A küldetés szinte mindent befolyásol, a hajó elrendezésétől kezdve a fedélzeten tartózkodó emberekig.
Felfedezés és kutatás: A hajó egy űrbéli egyetem, amely tele van tudósokkal és felfedezőkkel. Küldetése az emberi tudás határainak kiterjesztése. A hajó utasainak elitje magasan képzett és magasan kvalifikált szakemberek, akik a tudománynak szentelték magukat. E munkák támogatása hajtja a termelékenységet a hajón. A küldetéssel kapcsolatban nagy a bizonytalanság, mivel a cél egy ismeretlen célpont felfedezése. Azok számára, akiket segítő személyzetként, családtagként hoztak magukkal, vagy akik kiestek, kevés irányt mutat az élet. A hajó és a technológia minősége a legjobb, amit az emberiség nyújtani tud, de kisebb léptékben. Gondoljatok egy erősen bürokratikus kormányzati rendszerre, ahol a tudósok rendelkeznek a legénység felett.
Telepesítés: A Föld annyira zsúfolttá vált, hogy az emberek eléggé elkeseredtek ahhoz, hogy megpróbálkozzanak a csillagközi utazással. Vagy a kormány, vagy a magánvállalkozás jegyeket adott el egy sor olyan embernek, akik valahol máshol akarnak új életet kezdeni. Ha a jegyek csak drágák lennének, az utasok jómódú, jó életszínvonalat élvező családokból állnának. A különböző jegyárak vagy a kényszerű áthelyezés miatt a fedélzeten nagyobb számban lesznek a szegények, akik szűkös körülmények között fognak boldogulni. Az utasoknak sok és összetett oka van, hogy miért akarták elhagyni a Földet. Lehetséges, hogy az utasok egyetlen, a hajót megrendelő csoporthoz tartoznak. Maga a hajó elég jó lesz a kormányzati munkára, és sok olyan felszerelést és készletet tartalmaz majd, amelyek csak a bolygóraszállás lesznek hasznosak. A legénység nagyrészt a parancsnokság alá tartoznak, de ott lehet már a polgári kormány kezdetei, amely a kolóniát irányítani fogja.
Kimenekítés: Valami borzasztóan rosszul sült el, és mindenki, aki csak tudott, elment. A faj túlélése a tét, és ez a hajó egyike volt a több ezer sietve épített és indított hajónak. Alig vagy egyáltalán nem tervezték meg, hogy mit tehetnek a túlélők, ha már elindultak az útra. Lehet, hogy az út végén valahol le lehet telepedni, de lehet, hogy az a hajó sorsa, hogy örökké repüljön. Az utasok a társadalom minden rétegéből érkeznek, függetlenül attól, hogy sorsolással, megvesztegetéssel vagy erőszakkal jutottak-e a fedélzetre. A Föld és minden hátrahagyott dolog elvesztésének traumája maradandó hatással lesz a túlélők kultúrájának kollektív pszichéjére. Mivel kevés felkészülési idő állt rendelkezésre, a hajó felállítása kapkodó munka volt, így előfordulhat, hogy kulcsfontosságú alkatrészek vagy fontos készletek hiányoznak. A technológia az egyszerű és könnyen megépíthető eszközökre korlátozódik. A legénység irányítja a hajót, de a hatalmuk egy olyan kormánytól származik, amely már nem létezik. Az induláskor nem lesz utasszervezet.
Idő
A játék az utazás köztes szakaszáról szól. A közelmúltbeli indulás vagy a közelgő érkezés nagy valószínűséggel nem játszik szerepet. Az, hogy a repülés várhatóan mennyi ideig fog tartani, és hogy milyen messze van, befolyásolja a kultúra eltérését és az ellátottsági állapotot.
Haladás
Nemrég indult: Az indítás épp csak belül van egy emberi életen, így az embereknek már csak egy kisebbsége emlékszik a Földre, és élt a bolygón. Ők vagy a kulturális tisztségi pozícióit foglalják el, vagy irreleváns maradványokként
figyelmen kívül hagyják őket. Rengeteg fogyóeszköz van a fedélzeten.
Félúton: Mindazok, akik ismerték a Földet, már régen meghaltak, és senki, aki most él, nem fogja látni a bolygóra szállást. Nincs más dolgunk, mint túlélni. A fogyasztási cikkek fele már elfogyott.
Már nincs messze: Ha elég fiatal vagy, és elég sokáig élsz, még láthatod majd az unokáidat a szabad ég alatt játszani. A hajón a kultúra finoman megváltozik, ahogy a megmenekülés egyre közelebb kerül. A fogyasztási cikkek nagyon apadnak, ha nem is merültek ki.
Repülési Idő
100 évnyi repülés: Még egy ilyen rövid repülés esetén is a középső generációk egész életüket az űrben töltik majd. Az űrhajó fedélzetén lévő kultúrának nem lesz ideje nagymértékben megváltozni, mivel mindig nagy számban lesznek olyanok, akik vagy emlékeznek a Földre, vagy olyanok nevelték fel őket.
300 évnyi repülés: A Föld a történelemkönyvekben van, de az öröksége még mindig fontos a hajó fedélzeti kultúrájában. A terminológia és a szleng a nyelvben különbözni fog mindattól, amit a bolygón hallottunk.
1000 évnyi repülés: A Föld részben legenda, részben mítosz. A hajó már olyan régóta repül, hogy ami a földi kultúrából megmaradt, az vagy szigorúan erőltetett, vagy folyamatos ünneplés tárgya lehetett. Ez az átutazás civilizációja, nem pedig egy olyan, amelyik átutazóban van. Az induláskor beszélt eredeti nyelveknek nem maradnak nyomai.
Csillagdátum
Korunktól néhány évvel később: Relevánsak kulturális referenciáink és hírességeink.
Néhány évtizeddel később: A jelent politikai történelemként tanítják, és néhány híres emberre emlékezik a nagyközönség.
Néhány évszázaddal később: Az életünk a történelem tananyag fakultatív részét képezi, és a tananyag nagy része téves vagy másodlagos forrásokból származik.
A Hajó
A hajó magában foglalja és korlátozza a játékot és a történetet.
MÉRET
Ne próbálj konkrét méretet adni a hajónak, hacsak nem érzed, hogy ez létfontosságú a történet szempontjából. Ehelyett inkább beszélj arról, hogy a hajó mérete milyen érzés a lakói számára.
Szűkös: Alig van elég hely, és mindenkinek osztoznia kell, talán még ágy és asztal is csak forróváltásban van. A hajón belül soha nem vagy egy másik ember szem- vagy hallótávolságán kívül. A magánélet nagyon keresett árucikké vált. A járdák és folyosók tele vannak rendetlenséggel és törmelékkel.
Kényelmes: A fedélzeten mindenki rendelkezik egy kis térrel, amelyet a sajátjának nevezhet, és ahol egyedül tölthet egy kis időt. A közösségi helyek mindig zsúfoltak és tele vannak emberekkel. Sok az emberi zaj.
Tágas: A fedélzeten bőven van hely mindenkinek és a holmijának. Nincs kényszer, hogy emberek között legyél, ha nem akarsz, és vannak nyilvános terek.
Üres: A hajó a fedélzeten tartózkodó emberek számához képest hatalmas. Csendes, és a hajó nagy részét soha nem látogatják, vagy nem használják. Ha akarnád, akkor sem kellene soha találkoznod egy másik emberrel.
NÉPESSÉG
Nagyjából hány ember tartózkodik a hajó fedélzetén.
10.000 fő: Ha ennél kisebb, akkor nincs elég genetikai variáció az életképes hosszú távú túléléshez. Ez a populációméret jobban illik a kutatási küldetésekhez. Ennél a méretnél sok embert ismerni fogsz a fedélzeten, és ugyanazok a nevek fognak felbukkanni.
100.000 fő: Körülbelül akkora, mint egy kisváros, ez a népesség elég nagy ahhoz, hogy sok idegen legyen. A lakosság elég kicsi ahhoz, hogy lesznek olyan emberek, akik nem találnak barátokat vagy közös érdeklődési köröket.
1.000.000 fő: Vannak országok, ahol kevesebb ember él, mint ezen a hajón. Nehéz kiszúrni valakit, akit ismersz az idegenek tömegében. Egy ekkora népesség nagy nyomást gyakorol az ellátásra. Nem nehéz találni valakit, akivel közösek az érdeklődési körök.
ALAK
A hajó alakja befolyásolja a történet háttérhangulatát és a helyszínek leírását.
Belsőterű: A hajó végtelen folyosókból álló fedélzetekből áll, és az összes szoba ezekből a folyosókból épült ki. Minden nagyon ismerősnek tűnik, így könnyű eltévedni.
Nagy Dóm: A hajónak van egy nagy külső burkolata, amelynek belsejébe normális házakat és épületeket építettek. Rengeteg elpazarolt hely van cserébe azért, hogy messzire lehessen látni.
Egységek és csatlakozások: A hajók nem egyetlen hajótestből állnak. Ehelyett több száz vagy ezer kisebb hajótestből áll, amelyek egyetlen repülő tömeggé kapcsolódnak össze. A kapszulák között sok üres hely van, de a kialakítás nagyon moduláris, sok külső ablakkal.
KIALAKÍTÁS
Célra kialakított: A hajót a küldetését szem előtt tartva tervezték és gyártották. A fedélzeten minden pontosan olyan, amilyenre szükség van, és jól működik. Ennek a hatékonyságnak az az ára, hogy ha olyasmit akarsz csinálni, amire a tervezés során nem gondoltál, a hajón nem lesz olyan felszerelés, ami ezt támogatná.
Átalakított: A hajó régen valami más volt. A küldetéshez szükséges felszereléssel fog rendelkezni, de azt már belerakták vagy hozzábarkácsolták. Kevésbé lesz hatékony, és nagyobb valószínűséggel fog elromlani. Az is lehet, hogy nem is hasznos helyen van, vagy el van zárva a raktárban. Valószínűleg a hajó korábbi rendeltetéséből megmaradt felszerelés is lesz.
Üreges aszteroid: A hajó egy flotta volt, amely utolért és leszállt egy elhaladó aszteroidán. Az aszteroidán stoppolva, miközben az tovább repül a Naprendszerbe, sok üzemanyagot és költséget takarít meg, de az így kapott űrhajó nem szép. Rengeteg jég és kőzet marad a küldetés során az ellátmányhoz.
ÉLŐVILÁG
Élénk ökorendszer: A hajó fedélzetén az állati és a növényi élet nagy változatossága található, amelynek nincs szüksége emberi támogatásra a virágzáshoz, feltéve, hogy van még víz és légkör.
Ellátótelepek: A fedélzeten lévő állatok és növények csak fogyasztásra szolgálnak, és zárt, ellenőrzött életet élnek.
Kiskedvencek: Az utasok és a legénység egy része olyan szerencsés, hogy van annyi tartalékuk, hogy háziállatokat tartsanak.
Élősködők: Patkányok, egerek és ízeltlábúak utat találtak a hajóba az induláskor, és szinte lehetetlennek bizonyult kiirtani őket.
Steril: A hajó fedélzetén az egyetlen élőlény az ember és a rajta élő mikrofauna. Esetenként előfordulhatnak penészgombák is.
NEVEZD EL A HAJÓT
Kapcsolódjon a küldetéséhez. A hajó neve sokat fog szerepelni a játékban, így ideális esetben olyasvalami, ami nem lesz idegesítő, miután századszorra is kimondod.
Technológia
A Malandros és a Poor Amongst the Stars narratív játékok a szegénységről és a körülmények javítására való törekvésről szólnak. A technológia nem fogja megoldani a karakter problémáit, és nem lehet túl fontos a cselekmény szempontjából. Hasznos, ha tisztában vagyunk azzal, hogy mi lehetséges és mi nem, mivel ez
keretbe foglalhatja a drámai feszültséget.
Az egyetlen technológia, amely határozottan tiltott, a fénynél gyorsabb (FTL) utazás. Ha az a kultúra, amelyik a hajót elindította, rendelkezett volna gyors FTL-lel, akkor nem lett volna szükség generációs
hajóra. A legjobb esetben is, bármilyen rendelkezésre álló FTL technológia az évezredekig tartó utazásokat több száz éves utazásokká változtatja.
A teleportálás egy másik összetett technológia. Miközben lehetővé tenné a karakterek számára, hogy rugalmasan oda költözzenek, ahol a dráma zajlik, könnyen triviálissá is teheti a dolgokat. Ha a teleportálás elérhető technológia, fontoljátok meg, hogy drága luxusnak tekintsétek, amelynek megszerzéséhez és használatához a karaktereknek erőfeszítéseket kell tenniük.
Érdemes megfontolni, hogy a technológia és az életkörülmények milyen hatással lesznek a várható élettartamra és az életminőségre. Ha sok idős ember van a fedélzeten, akik nem tudnak hozzájárulni a hajó működéséhez, az jelentős és ellentmondásos erőforrás-elvonást fog jelenteni. Gondold át alaposan, hogy milyen technológia és gyógyszerek állnak rendelkezésre az élet meghosszabbítására, és hogy ezek mennyire megfizethetőek.
Jövőbeli csúcstech: A technoblablával bármit meg lehet magyarázni, amit csak akarsz, és ez könnyen megtörténik, feltéve, hogy találsz egy szakértőt a technológia használatához.
Szikár tudományos: A jelenlegi tudományt ki lehet terjeszteni a rendelkezésre álló technológia magyarázatára, de a legújabb fejlesztések bonyolultak, megbízhatatlanok és drágák.
Mint most: Az olvasó számára jelenleg elérhető technológia.
Gravitáció
Az űrben a mozgás és a gyorsulás együttes hatásának köszönhetően egyértelműen hiányzik egy olyan erő, amely egy meghatározott irányba húzza az embert. A mindennapi életet nagyban befolyásolja az űrhajó gravitációjának mértéke. Ez származhat a magas technológiájú fedélzeti lemezekből, vagy abból, hogy a hajó egyes részei forognak.
Nincs nehézkedés: A karakterek minden idejüket lebegéssel töltik. Az izom-, csont- és szívproblémák megelőzéséhez szükséges testmozgás biztosítása nehéz. Az evés, az ivás és a WC-re járás kellemetlen feladat.
Alacsony gravitáció: Van egy kis gravitáció. A futás nehéz, mivel túlságosan felfelé pattogsz, de az ugrás és a siklás elég könnyű. Mindenki, aki a hajó fedélzetén születik, magasabb lesz, köszönhetően a csontjait tömörítő kevesebb gravitációnak.
Változó: A lefelé irányuló irány vagy az általa kifejtett erő nagysága nem következetes a hajó egészére nézve. Ha a hajó forog, akkor annál nagyobb lesz az erő, minél távolabb van egy karakter a középponttól. Az erő iránya a forgástengelytől kifelé fog mutatni. Ha a gravitáció a fedélzeti burkolatból ered, akkor a hajó tervezése miatt jobb, ha az erő és az iránya a hajó egészén változó. Számítson arra, hogy szédülni fog.
9.81 m/s2: Pont olyan, mint otthon a Földön.
Személyzet
A legénység a hajó karbantartására és üzemeltetésére szolgál. Az ő feladatuk akkor ér véget, amikor a hajó eléri a célállomást. A kutatási és felfedező küldetéseken lehetséges, hogy nincs sok különbség a legénység és az utasok között, mivel a fedélzeten (kezdetben) mindenki ésszerű okból van. Ahol egyértelműen vannak olyan emberek a hajón, akik nem a legénységhez tartoznak, ott fontosak a kapcsolatok e potenciális frakciók között.
Barátságos: A személyzet és az utasok között jó a munkakapcsolat, egyik csoport sem érzi magát kizsákmányoltnak vagy elnyomottnak.
Elkülönített: A hajó fel van osztva. Egy része a legénységé, egy része pedig az utasoké. A csoportok közötti érintkezést a hatékonyság érdekében a minimálisra csökkentik. Idővel egy ilyen felállás valószínűleg különálló legénységi és utas kultúrát eredményez.
Barátságtalan: A legénység neheztel az utasokra az állandó követeléseik és a hajónak okozott károk miatt. Az utasok ellenzik a legénység hatalmát az életük felett és a legénység kiváltságait.
Szolgai személyzet: A legénység bérmunkások, akiknek nincs szabadságuk és jogaik. A kiváltságosabb utasok kiszolgálói, és alig kezelik őket jobban, mint a hajó biológiai részeit.
KAPITÁNY
A hajó kapitánya vezeti a hajót. A Földön minden, ami a fedélzeten történik, a kapitány felelőssége. Egy generációs hajón a kapitányság gazdát cserél. Ennek módja a hajó kormányzásának kulcsfontosságú része.
Mindenki által választott: A hajó teljes lakossága minden évtizedben szavaz, hogy új kapitányt válasszon. Bárki lehet kapitány, de a szavazók jobban szeretik, ha valakinek már volt tapasztalata a hajó legénységében.
Személyzet által választott: Amikor a kapitány úgy dönt, hogy visszavonul, vagy a legénység bizalmatlansági szavazást ad ki, a legénység jelöl és választ egyet a sajátjai közül. Az utasoknak nincs beleszólásuk az új kapitány kiválasztásába, mivel nem rendelkeznek elég szakértelemmel ahhoz, hogy megfelelő döntést hozzanak.
Polgári tanács által kinevezett: Nem a legénység dönti el, hogy ki legyen a kapitány, hanem fontos utasokból álló tanács ül össze, és hosszasan tanácskozik arról, hogy ki lenne a legmegfelelőbb a következő kapitánynak, vagy hogy a jelenlegi kapitányt újabb 5 évre kinevezzék.
Monarchikus: A parancsnoki láncot szigorúan követik. Ha a kapitány meghal, a helyére az első tiszt lép, és az alatta lévő ranglétrán minden ranglétrán lévő tisztet sorban előléptetnek.
FENNHATÓSÁG
A hajó kormányzása és a hatalom birtoklása.
Önálló kapitány:i A kapitány abszolút hatalommal rendelkezik, és a hajón minden döntés az ő hatáskörébe tartozik, vagy átruházható rá.
Polgárok tanácsa: Az utasok és a legénység megválasztja a politikusok egy csoportját, akik fontos döntéseket hoznak. A tanácsosok egyharmadát kétévente újraválasztják.
Anarchia: A legénység fenntartja a hajó működését és az irányt, de mással nemigen foglalkozik. Az utasokat magukra hagyták, és a hatalom kultúrája átvette az uralmat. A hajó belseje hatalmas bandák és frakciók között oszlott fel.
SZEMÉLYZET ARÁNYA
A hajón tartózkodó személyekből a legénység hányada.
Kevés: A hajó nagyrészt automatizált, csak kevés képzett technikusra és tisztre van szükség a működéséhez.
Jelentős: Az emberek jelentős része legénység egy olyan hajón, amely sok kézi vezérlést igényel.
Legtöbb: A hajó állandó karbantartásra és beavatkozásra szorul. A lakosság idejének nagy részét annak szenteli, hogy a hajót repülőképes állapotban tartsa.
Szükségek és hiányok
A hajó úgy tekinthető, mint egy város az űrben. Hogyan elégítik ki a lakosság anyagi szükségleteit?
IPAR
Önműködő ipar: Nagy robotgyárak állítják elő az összes alapvető árut és készletet, amelyre a lakosságnak szüksége lehet. Képzett felügyeletet és karbantartást igényelnek, de nem sok embert foglalkoztatnak. A gyárak átállítása új tervek elkészítéséhez költséges.
Kétkezi munka: A hajó raktárai tele vannak minden alkatrésszel és termékkel, amelyre a hajófelszerelők szerint az út során szükség lesz. A fedélzeti közösség kis háziiparokat hozott létre, hogy új árukat állítsanak elő a küldetés
változó igényeinek megfelelően.
Csináld és javítsd magad: A fedélzeten nagyon kevés újdonságot készítenek a készletek és felszerelések hiánya miatt. A régi dolgok inkább javítások, mint eredeti anyagok. A guberálók jól meg tudnak élni.
GAZDASÁG
Készpénz: Van egy valuta, amely mögött a hajó tekintélye áll, amiben az emberek megbíznak, és amit használnak.
Cserebere: Mivel az embereknek nincs semmilyen pénze, árukkal és szívességekkel kereskednek. Akik egyikkel sem tudnak szolgálnak, gyakran küszködnek.
Központosított gazdaság: A hajón lévő hatóság gondoskodik arról, hogy mindenki ingyenesen kielégítse alapvető szükségleteit, és gondosan szabályozza a luxuscikkek elosztását.
Egy karakter vagyona a következőkből állhat: tényleges pénz, erőforrások vagy fejadagjegyek.
VAGYONI OSZTÁLYOK
Mindenki egyenrangú: Akár a kultúra, akár az irányítás révén, nincs olyan ember, aki jelentős anyagi előnnyel rendelkezne társaival szemben. Ez lehet azért, mert a hajó és a küldetés tervezése azt jelentette, hogy mindenki egyenlőnek indult, vagy az ellátmányok korlátozása miatt kulturálisan sértő a felhalmozás.
Egyenlőtlen: Egyenlőtlenség lehet az alábbiak mindegyikében vagy egy részében.
• A legénység, mint a hajó és a küldetés gondozói, további ellátmányt, életteret vagy luxust kapnak.
• Utasok egy kasztja rabszolgaként él. Ők dolgoznak, hogy eltartsák a lakosság többi részét, cserébe azért, hogy élhetnek.
• Akár mert drágább jegyet vásároltak, akár mert fontosabb tudósok, akár mert vagyonra tettek szert az út során, a nemesek egy csoportja most a hajó fedélzetén lévő vagyon jelentős részét ellenőrzi.
Nyelv
Több generáció telt el azóta, hogy a hajó elhagyta a kikötőt. Gondolj csak bele, mennyit változott a nyelv és a szleng csak a te életedben. Egy generációs hajó egyedi környezetében a nyelv valószínűleg sokat fog változni. Ahelyett, hogy megpróbálnátok egy új nyelvet kitalálni, próbáljatok meg kitalálni néhány szlenget, amit könnyen be tudtok dobni a beszélgetésekbe, hogy egy kis színt és egyediséget adjatok. Gondoljatok arra is, hogy milyen terminológiát használtok, aminek semmi értelme nem lenne egy generációs hajón született ember számára. A “kék ég gondolkodás” és a “gyepháború” semmit sem jelent, ha még soha nem láttál sem eget, sem füvet.
Erőforrások
A hajó többnyire zárt rendszer. Talán képes lesz néhány nyersanyagot, például hidrogént gyűjteni az ürességből, és egy elhaladó aszteroida jeget és fémeket hozhat. Gondolkodjatok el azon, hogy milyen nyersanyagok ritkák, fontosak vagy keresettek. Gondold át alaposan az olyan erőforrások elérhetőségét is, amelyek megszerzéséhez nagy mennyiségű fizikai térre van szükség, mint például a papír és a műanyag.
Bőséges ellátmány: A hajó raktárai tele vannak, és nem áll fenn a veszélye annak, hogy bármikor is kifogynak, nemhogy hamarosan. A fedélzeten mindenki annyi mindenhez hozzáférhet, amennyire csak szüksége lehet. Ez vagy a sok készletnek, vagy a hatékony újrahasznosításnak köszönhető.
Semmi fényűzés: A hajójegyzékben le van írva, hogy mik voltak az immár üres luxusraktárakban. Az előző generációk mindet elhasználták. Ha maradtak magántulajdonban, azok rendkívül értékesek.
Csak alapvető dolgok: A tápanyagpaszta és a fehérjeturmixok életben tartanak, de ez minden, amit enni tudtok. Az ásványi anyag készletek nagyon szűkösek, így a gyáraknak guberálni vagy újrahasznosítaniuk kell a létező dolgokat.
Beosztott élelem és víz: Valami rosszul sült el, és most szigorúan ellenőrzik az élelemhez és a vízhez való hozzáférést. Talán a népesség nagyobb mértékben nőtt, mint ahogy az eredeti tervezők gondolták, talán egy baleset tönkretette a létfontosságú berendezéseket, vagy talán a hajó nem kapott elegendő ellátást.
ÉLELEM ÉS VÍZ
Az evés-ivás szinte minden társadalomban alapvető része a közösségi időtöltésnek. A minőség, amit kapunk, a hangulatunkat is befolyásolja. Ha van egy jellegzetes ital vagy étel, adj neki nevet és ízt.
Valódi: A hajón valódi gazdaságok vannak, és víztisztítók természetes ásványi anyagokat használnak valódi víz előállításához.
Iparilag előállított: Az élelmet technikusok hidrokultúrás termesztőhelyeken és laboratóriumokban termesztik. Nem túl jó az íze.
Feldolgozott: Egy gépből jön ki, és soha nem olyan az íze, mint amit reklámoznak.
Csomagolt: Minden élelem fagyasztva szárított és vákuumcsomagolt, melyeket indulás előtt pakoltak be a raktárakba.
Bűnözés
Ahol emberek vannak, ott bűnözés is lesz. A társadalom minden rétegét érdekli a csempészet, ezért találjátok ki, hogy mik az illegális tárgyak a hajó fedélzetén, és mik azok, amiket az adózás elkerülése érdekében csempésznek. Határozzatok meg három olyan tárgyat, amelyek csempészárunak számítanak.
Bürokratikus: A fedélzeti bűnözés leginkább a papírmunka manipulálásából és a kenőpénzért cserébe szemet hunyó emberekből áll. Az ilyen bűnözés ott gyakori, ahol az ellátást és árukat szigorúan szabályoznak, és az emberek többre vágynak, mint ami jár.
Erőszakos: Ahol a hajó hatósága nem tudja ellenőrizni a helyzetet, ott a bandák vették át az irányítást. Ha van egy értékes erőforrás, akkor a bandák erőszakkal és félelemmel próbálják felhalmozni és ellenőrizni azt. Máskülönben a banda és vezetője egyszerűen csak a hatalomvágyból cselekszik.
Kereskedelmi: Az utasok és legénység körében virágzik a tiltott tárgyak feketepiaca. Sürgősen szükség van valamire, vagy nem tudod beszerezni a hajóboltban? Valaki biztosan árulja a feketén. A közösségi média korában a feketepiac nem feltétlenül egy tényleges hely.
Kulcshelyszínek
Lesznek fontos személyes helyek a hajón a karakterek számára, melyek másoknak nem sokat számítanak. Vannak a hajónak olyan kulcsterületei is, melyek mindenki számára fontosak. Ilyen fontos helyek:
• Hajóhíd: ahonan irányítják a hajót.
• Főgépház: ahol a hajó energiaellátása és a meghajtás vezérlése történik.
• Raktárak: ahol a dolgokat tárolják.
• Űrdokkok: van olyan hely, ahonnan kisebb űrhajókat lehet indítani?
• Orvosi: hova mész, ha beteg vagy?
• Közterek: nyilvános házak, parkok, vallási központok, közösségi házak.
• Élelem: éttermek, éttermek, kávézók.
• Szórakozás: színházak, mozik, sportstadionok.
• Kilátókupola: ahonnan panorámás kilátás nyílik az űrre.
A hajók fedélzetein jelölések vannak. Ezeket a száraz betűket és számokat valószínűleg felváltják majd a városrészek és városrészek nevei, hogy jobban hasonlítsanak az otthonra. Nevezz meg néhány kerületet a hajón, különösen azt, amelyikben a szereplők elindulnak. Egy ekkora hajónak lesz szállítóeszköze. Vannak autók, vagy a rendelkezésre álló tömegközlekedési eszközök elég jók ahhoz, hogy ne kelljenek?
FEDÉLZET ÉS NEGYED
A karakteralkotás során hasznosnak találhatod ezeket a kérdéseket a Malandros alapkönyvben található kérdéseken kívül.
Politika: Milyen, a kapitány által elrendelt szabálymódosításnak van visszahatása? Mennyire elterjedtek a fegyverek a lakosság körében? Milyen megkülönböztető ruházatot vagy jelzést használnak a bandák?
Szomszédok: Ki az, aki nemrég érkezett egy másik fedélzetről?
Hajótörténet: Mi a legújabb érdekesség az ablakon kívül?
Fedélzet: Milyen a fedélzet elrendezése? Mi van a középpontjában: egy gyár, egy farm, egy raktér, egy kantin, egy piac, egy űrdokk, egy nagy nyilvános tér, egy külső ablak?
Játéksegítségek
Fizikai jegyzetek
• Amikor egy jármű vagy személy elhagyja a hajót, ugyanolyan sebességgel és irányban halad, mint a hajó. Az űrben nincs semmi, ami lelassíthatná, így a hajó mellett halad tovább.
• Ha lökés vagy a hajó irányt változtat, akkor üzemanyagot kell költened a felzárkózáshoz.
• Elég valószínű, hogy a hajó hosszú időt töltött az utazósebességre gyorsulással, és most nem használja a hajtóműveit.
• A nagyarányú korrekciók végrehajtása ellentmondásos és költséges lesz.
• A motorok nem “tüzelnek/égnek” hátrafele. Ehelyett megfordítod a hajót, és így tudsz ellenkező irányba tüzelni.
• Az űrben nincs maximális sebesség. Egyedül a gyorsuláshoz szükséges üzemanyag mennyisége korlátozza a tempót.
Szereplők nevei
Válasszunk abból a kultúrából, ahonnan a karakter családja származik. Ha a nyelv eléggé eltért ahhoz, hogy a korábbi kultúra már nem értelmezhető, használj bármilyen hang- és fonémagyűjteményt, ami megfelel neked.
Epizódtémák
• Sziklaláz: Egy új aszteroida került az űrhajó hatósugarába, de ki profitálhat belőle a legtöbbet?
• Sztrájk: A legénység tagjai sztrájkba léptek a fizetés és a körülmények miatt. Az igények nyereségesen kielégítetlenek maradnak.
• Gravitációs hiba: Egy hajóra kiterjedő meghibásodás megváltoztatta a helyi gravitációt. Hogyan fogják a karakterek kihasználni ezt a lehetőséget?
• Csendet kérek: Egy fontos tudományos kísérlet miatt a hajónak alacsony energiaigényű, sötét és csendes üzemmódba kell kapcsolnia.
• Indulás napja: A hajó indításának évfordulója egy partik és eseményekkel teli hétvége.
• Megszegett ígéretek: egy hatóság által megígért luxus nem teljesült. A folyosókon dühöngés uralkodik.
• Elveszett lélek: a közösség egy híres és fontos tagja eltűnt, feltételezhetően halott.
• Pályakorrekció: A hajónak módosítani kell az irányát, a hajtóműveknek legalább egy napig tüzelniük/égniük kell. Számítsatok arra, hogy a gravitáció furcsa irányban lesz az égés alatt, és hogy a hajó a tüzelési szögbe és a tüzelési szögből ki fog forogni.
• Apró érdekes ötlet lehet, hogy Philip K. Dick egyes írásaiban felnőtt telepesek szórakozása az volt, hogy tulajdonképpen “babáznak”. Mindenféle eszközökből kiegészítőket készítenek hozzá (ház, autó, kempingágy, függöny, krigli, ruhadarab, bármi...), amiket időnként elnyerhetnek egymástól. Tulajdonképpen olyan, mint a mai internetes videójátékok, ahol folyamatosan lehet fejleszteni a szereplőt, csak számítógép nélkül, ellenben némi LSD (vagy hasonló hatású szer) használatával.
Bibliográfia
A kiegészítőben a szerző Wikipédiás linkeket sorol fel, ami azért is jó ötlet, mert ott sok ötletet lehet gyűjteni kalandmaghoz, részletekhez. Szóval megmaradok én is ennél:
• Battlestar Galactica
• Cities in Flight
• Dark Star
• Macross 7
• Passengers
• Red Dwarf
• Silent Running
• Star Trek: Voyager
• Wall-E
• Ideillhet még az a hangulat is, amikor A Birodalom visszavág filmben a lázadó szövetségnek menekülniük kell a Hoth bolygóról, és nem találnak olyan bolygót, ahol tartósabban megtelepedhetnének. Ez a helyzet aztán eltart A dzsedi visszatér végéig, a második Halálcsillag lelövéséig.
• Passzolhat olyan környezethez is, ami ugyan nem egy hajón játszódnak, hanem egy kisebb kolónián, űrbázison, ami elég távol van másik kolóniáktól, a Földtől vagy hasonlótól, ami miatt ugyanígy elszigeteltté váltak, például az Alien 1-4 filmek csak szörnyecskék nélkül.
Jellegzetes személytípusok
A hajó tele van szereplőkkel, akikkel játszhatsz és interakcióba léphetsz. Kevés változás van a Malandros alapszabályaihoz képest, viszont a dokkmunkásból személyzet lett, a halászból aszteroida bányász, a mágnásból küldetési szakértő, a capoeiristából pedig erőszaki. A többi szereptípus változatlan maradt, de át lett alakítva a környezethez.
Aszteroid Bányász
“Egy sötét sziklán megtalálom a szerencsémet.” A csillagok közti űr nem teljesen üres. A hajó rögzített sebességével veszélyes, de ki lehet menni bányászni némi nyersanyagot, vagy hidrogént gyűjteni. Főjellemzők:
Beszélés, Készítés, Kitartás, Tudás. Elsődleges: Űr. Másodlagos: Üzlet.
Bandavezér
“Az én bandám, az én fedélzetem, az én szabályaim.” Az ügyeletes dúvad, aki irányítja ezt a kis foltot a fedélzeti részlegen, aki a személyiség erejével, ravaszságával vagy brutalitásával parancsol. Főjellemzők: Harc, Kitartás, Rejtőzés, Tekintély. Elsődleges: Banda. Másodlagos: Erőszakosság.
Biztonsági Tiszt
“Az alsó fedélzeteken minden csendes.” A béke fenntartása egészen más feladat, mint az igazságszolgáltatás. Itt lent, a piszkos fedélzeten a békefenntartók, akik nem tartoznak valamelyik frakcióhoz, feladták a törődést. De nem mindegyikük… Főjellemzők: Harc, Kitartás, Tekintély, Tudás. Elsődleges: Közösség. Másodlagos: Banda.
Erőszaki
“Az erőszak az egyetlen nyelv, amit ismerned kell” Az erőszak több lehet, mint eszköz a cél eléréséhez. Egyesek számára mélyebb filozófiai jelentés rejlik a hús a húsra gyakorolt hatásban, amelyet az odaadás és a kiképzés révén találnak meg. Főjellemzők: Erőszak, Harc, Mozgás, Tudás. Elsődleges: Erőszak. Másodlagos: Művészetek.
Fedélzeti Árus
“Friss fehérjeturmixok! Vegyék, amíg hűvös!” Nincs állandó kereskedelmi helyük, egy kis kocsit tologatnak árujukkal körbe a hajón. Néhányuk elég szerencsés, hogy van egy talpalatnyi helyük a fedélzeten, ami az övék, ahová letelepedhetnek. Mások arra kényszerülnek, hogy ajtókon kopogtatva keressenek vásárlókat. Főjellemzők: Beszélés, Készítés, Tudás, Üzletelés. Elsődleges: Közösség. Másodlagos: Üzlet
Kódorgó Előkelőség
“Hű, olyan autentikus itt lent!” A szüleid gondoskodtak arról, hogy jó nevelést kapj és jól indulj a hajón, de van
valami a hajó szegényebb fedélzetein, ami folyton visszahúz oda. Főjellemzők: Beszélés, Surranás, Tudás, Vagyon. Elsődleges: Vagyon. Másodlagos: Kapcsolatok.
Küldetési Szakértő
“Az én dolgom a küldetés” A hajó küldetésének egy kulcsfontosságú része ennek a karakternek az irányítása
alatt áll. Lehet magas rangú akadémikus, birtokolhat farmot vagy gyárat, vagy lehet feltörekvő politikus. Főjellemzők: Beszélés, Tudás, Üzlet, Vagyon. Elsődleges: Kapcsolatok. Másodlagos: Üzlet.
Művész
“Van egy finom szépsége a fekete mindeme árnyalatainak.” Az űr hideg, sötét feketesége gyakran inspirálja az embert művészetre. Akár azért, hogy kifejezzék egyéniségüket az érzéketlen vákuummal szemben, akár
azért, hogy kifizessék az útjukat, a művészet életforma. Főjellemzők: Beszélés, Mozgás, Művészet, Tudás. Elsődleges: Művészet. Másodlagos: Közösség.
Svindler
“Ó, van egy ajánlatom a számodra.” Egy hazug, aki rámenősségét és mások lelki gyengeségét használja ki személyes haszonszerzésre. Valaki, aki elrejti szándékait és érzelmeit. Főjellemzők: Beszélés, Mozgás, Rejtőzés, Tudás. Elsődleges: Ügyeskedés. Másodlagos: Üzlet.
Személyzet
“A hajó mindenekelőtt.” Még egy ilyen fejlett hajónak is szüksége van kézi munkára a biztonságos repüléshez. Kemény munka alacsony fizetésért, de még mindig jobb, mint munka nélküli utasnak lenni. Főjellemzők: Harc, Készítés, Kitartás, Mozgás. Elsődleges: Űr. Másodlagos: Közösség
Tulaj
“A fedélzet szíve az én kantinom.” Egy kantin, egy kocsma vagy talán egy tényleges fedélzeti szakasz tulajdonosa. Egy kicsit mindenkiről tudnak egy kicsit, aki az ő tulajdonrészükön és annak környékén mozog. Viszont mindenki ismeri legalább a nevét. Főjellemzők: Beszélés, Készítés, Tudás, Üzlet. Elsődleges: Üzlet. Másodlagos: Svindli.
Űrkölyök
“2-es fedélzet, a 2-5-ös lefele csőbe, de ne mondd el senkinek” A hátrahagyottak, a lemorzsolódók, az
elhagyottak és a szökevények. A hajó szegényebb részein számos ilyen gyerek van. Lopással, koldulással és a csatornákban való bujkálással boldogulnak, amennyire csak tudnak. Főjellemzők: Beszélés, Mozgás, Surranás, Tudás. Elsődleges: Svindli. Másodlagos: Banda.