Tiny Dungeons 2. kiadás (ismertető)
Általános középkorias fantazi játék a TinyD6 rendszerhez
A Tiny Frontiers-hez hasonlóan, ami bármiféle jellegzetes scifi játékhoz íródott, ez is bármiféle fantazi játékhoz készült, a szabályok ismertetése után itt is több különböző miniatűr világötletet kapunk. Nézzük az alaprendszerhez képesti egyediségeket:
- A grafikák fekete-fehérek, képregényes stílusúak, hangulatosak. (Ahogy egyre több TD6 játékot szerzek be, úgy tűnik, ezt kár is kiírni, egyedül csak a Tiny Frontiers játékban voltak felemás minőségű és ismétlődő grafikák.) Kis méretűek, általában egy-egy lényt ábrázolnak vagy egy helyszínrészletet.
- A szereplőkészítés szokásos: válassz egy származást (fajt), válassz három Jellemzőt, válassz egy Fegyveres Jártasságot és azon belül még egy Fegyveres Mesterséget, válassz egy családi foglalkozást (?), végül válassz egy világnézetet/hitet.
- Az elérhető származás: ember (6 KP, választhat még egy Jellemzőt), fey (így hívják magukat az elfek, 6 KP, Mesteri Íjász), törpe (8 KP, Sötétlátás), goblin (4 KP, Goblin Ügyesség), szalimár (5 KP, Pirotermikus Gyógyítás vagy Kriotermikus Gyógyítás), fanép (tulajdonképpen entek - 9 KP, Ősi Szív), karhu (értelmes medvék - 7 KP, Hatalmas Karmok), gyíknép (6 KP, Hidegvérű).
- Alapvetően 39 Jellemzőből lehet választani, de később lehet spécibb listákból is választani a KM engedélyével, amik éppen ezért már a KM-ek fejezetében találhatók.
Vannak például Presztizs Jellemzők, amiknek felvétele előfeltételekhez kötött és amiket minden valószínűség szerint a D&D3 presztizs osztályai ihlettek. Minden szereplő csak az egyikkel rendelkezhet, azt viszont többször is felveheti: Ősdruida (szerezhet egy állat társat), Ősmágus (választhat mágikus diszciplinát), Merénylő (avagy népszerűbb nevén az orgyilkos), Nagymester (választhat két harcművész diszciplinát) és Hitlovag (avagy paladin).
Az állattárs kidolgozása egyszerű: válaszd ki a három állattípus egyikét (kicsi, közepes, benga) és válassz neki a Jellemzők Listájából kettőt.
Mágikus diszciplinák: Ónixmágia, Kristálymágia, Smaragdmágia, Gyémántmágia, Rubinmágia, Zafírmágia. Minden diszciplinához tartozik négy alkalmazás.
Harcművész diszciplinák: Tűz diszciplina, Föld diszciplina, Fém diszciplina, Víz diszciplina, Fa diszciplina, Vadászó Oroszlán diszciplina, Szárnyaló Gém diszciplina, Dühöngő Sárkány diszciplina, Két Ős diszciplina, Bíbor Halál diszciplina. - A fejlődésnek két fajtája van: a minimalista és a tapasztalati pontokra épülő. A minimalistánál a szereplő három játékülésenként felvehet egy új Jellemzőt, de sosem lehet hétnél több Jellemzője (viszont lecserélheti újra az egyik meglevőt, ami nem lehet a származásból fakadó). A tapasztalati pontos sem sokkal bonyolultabb, játékülésenként a szereplők kapnak 1-3 pontot, amiket beválthatnak különböző dolgokra: +1 KP, egy új Jellemző, egy új Fegyveres Jártasság vagy egy új Fegyveres Mesterség.
- Kezdetben kapsz néhány alapvető kalandor holmit, mindenki ugyanazt, a többit vásárolni kell. Minden szereplő 6 helynyi eszközt cipelhet magával, az eszközök 1-3 helyet foglalhatnak el. Ezt a szisztémát bevallottan a videójátékok ötletéből lesték el. A Tiny Frontiers-hoz hasonlóan bizonyos tárgyaknak itt is van Elhasználódás értéke, ez kezdetben mindegyiknél 6. Az ilyen tárgyaknál használat után (vagy harcban használva a küzdelem végén) dobni kell egy kockával és egyes eredménynél csökken eggyel az érték. A varázstárgyaknak nincs ilyen értékük.
- Sokféle ellenfelet sorol fel a bestiárium, vannak benne “hagyományos” rémségek (csontváz, óriáspók), többé-kevésbé értelmes lények (ork, útonálló), viszont meglepő érdekességként egy külön alfejezetben felsorolnak egy csomó dinoszauruszt is (22 db).
- Opcionális harci szabályok: Kritikus találat és kritikus elvétés. Változó mértékű fegyversebzés. Páncél és sérülés csökkentés. Jellemzők páncélviselésre. Szabályok hajózásra és hátasokra (mindegyikhez ad néhány új lehetséges Jellemzőt).
- Kalandgenerátor. Ez ugyanaz, mint ami a Beach Patrol játékban is van: a kalandozóknak ki kell választaniuk öt (6x6-os) táblázatból, hogy mit kell tenniük és kivel/mivel, a helyszínt, az akadályt és az ellenfelet.
Mágia
- Jellemzőkön keresztül használható, amiből alapvetően öt van: Varázsolvasó, Varázsérintett, Beszéd Állatokkal, Familiáris és Gyógyító.
- A Varázsolvasó kizárólag varázstekercsek felolvasásán keresztül tudnak varázslatot létrehozni. Mivel a varázstekercsek nem túl gyakoriak, ezért hatásuk sokszor hatalmas mértékű lehet, például feltámasztani egy holtat. A varázsolvasáshoz próbát kell dobni két kockával, siker esetén a varázslat létrejön és a tekercs elpusztul, sikertelenségnél nem jön létre, de legalább nem pusztul el a tekercs.
- A Varázsérintett nem képes akkora hatású varázslatokat létrehozni, mint egy tekercs, viszont sokkal változatosabbakat lehet, finoman hatnak a környezetre (a KM dönti el): kisebb káprázatokat teremthet, kisebb tárgyakat tehet láthatatlanná, megidézhet fényforrást vagy fantom hangokat a semmiből, kisebb tárgyakat manipulálhat és mozgathat, kisebb lángokat gyújthat meg vagy olthat el. Ezen kívül képes érzékelni a mágián önmaga körül vagy a tárgyakban. Ha tárgyat akarsz manipulálni, akkor rá kell látnod. A sebző varázslövedéket úgy kell használni, mint egy sima távolsági fegyvert.
- A Beszéd Állatokkal jellemző az, aminek mondja magát.
- A Familiráis egy szellem, ami egy közepes kutyánál nem nagyobb állat alakját veszi fel, amit mindenki láthat. Nem képes beszélni, viszont telepatikus úton képes kommunikálni gazdájával. Testetlen, a gazdáját leszámítva képtelen más tárgyakkal vagy személyekkel kölcsönhatásba kerülni, de varázslattal ő is sebezhető (mindössze 1 KP-ja van).
- A Gyógyítók lehetnek mágikusak vagy égi eredetűek is.
Mikrovilágok (microsettings)
Ezeknek egyelőre csak a címét sorolnám fel:
- Legacy: The War of the Widows
- Home Sweet Dungeons
- Raptorland
- Spirit World
- Looking Over The Wall
- Courtesy of Goblins
- The Great Indoors
- The Savage Seas of Zankhara
- The Land of Roses and Thorns
- The Wuxia Warriors of Wing
- Chariots of the Mage-Kings
- The Crystal Mines
- Neverwonderoz
- Skies Over Rocet
- Stories That Bind
- Streets of Fey
- Telas de Montas
- Windhaven: The Land of Tuuli