[mustra] Képzettséges egységcsomagok
Ha biztosítani szeretnéd egyszerűen, hogy minden fontos dologhoz értsen legalább az egyik szereplő.
Azokban a játékokban, ahol kasztok vannak, ott viszonylag könnyű átlátni, hogy egy kalandozó csapatban milyen képességű szereplőkre van szükség és miből van hiány a teljes „lefedettséghez”. Nehezebb a dolga a KM-nek azoknál a játékoknál, ahol a játékosok szabadon válogathatják össze képességeiket, tudásukat. Ennek orvoslására találtam néhány jó ötletet, de leginkább egyet.
A GURPS-ben (és hasonszőrű játékokban) fel vannak sorolva hivatások (a Prime Directive-ben beosztások) és a hozzá szükséges képességek (plusz az értékeik, ha lehet). Jó ötlet, de még így is rizikós tud lenni a „lefedettség”.
A Gumshoe rendszerben úgy próbálják ezt a gubancot áthidalni, hogy minél kevesebb játékos van egy adott csapatban, annál több pontot költhetnek szereplőik képességeire. Ez eléggé megnöveli az esélyét, hogy minden szükséges témához értsen valamelyik szereplő, de a KM-nek még így is mustrálgatnia kell a szereplőket, hogy ne legyenek felesleges átfedések.
A harmadik és szerintem legfrappánsabb megoldást a Travellerben találtam. Ebben azt találták ki, hogy bár többé-kevésbé mindenki szabadon készítheti el szereplőjét, viszont az utolsó simítást már együtt végzi el a csapat. A KM eldönti, hogy a csapat kalandjai elsősorban milyen jellegűek lesznek, a szabálykönyv felsorolja a legtipikusabb (scifi) variációkat: utazó, zsoldoscsapat, kereskedelem, csillaghajó legénység, felfedező, diplomata, nyomozó vagy bűnöző. Minden játékfolyam- (avagy kampány-) típust leírja röviden, majd utána felsorol egy adag képességet, amik fontosak az adott kalandozás-típusoknál (1-es értékkel, ami a Travellerben átlagos hozzáértést jelent az adott témában). A felsorolt képességeket aztán (értékükkel együtt) szétoszthatják a játékosok szereplőik között, akárhány szereplőből is áll a brigád.
Szerintem ez egy baromi jó megoldás és könnyen átültethető bármilyen más játékba (ahol van lehetőség szabadon választani a képességek között... ahol meg nincs, ott úgyse kell). Más játékoknál használva a lényeg tulajdonképpen az, hogy a KM felsorolja a szükséges képességeket (esetleg a szükséges értéküket is), a szereplők képességeinek kiválasztását pedig ezzel kezdik a játékosok, és amikor ez megvan, csak azután lehet szétosztani a szabályok nyújtotta fennmaradó lehetőségeket. Vagyis a felsorolt képességeket a játék szabályai által nyújtott keretekből kell kigazdálkodni, nem azt meghaladó bónuszok. Ez a megoldás egyúttal ahhoz a problémához is hozzásegíthet, hogy mi tartja össze a kalandozó csapatot.
Részlet a Traveller alapszabálykönyvéből:
Csapatként válaszd ki az alábbi képzettség-csomagok egyikét, ami alapvető képzettségek gyűjteménye. Egy képzettség-csomag felvétele biztosíthatja, hogy a csapatodnak legalább alapvető jártassága lesz olyan helyzetekben, amik előfordulhatnak a kalandokban. Amikor kiválasztod a kampány fajtáját, minden játékos egymás után kiválaszt egyet a csomagból és folytatják ezt addig, amíg az összes képzettség el nem fogy.
Utazó: Ez egy általános képzettség-csomag, jó az olyan kampányokhoz, ahol a szereplők kereskednek az egyik héten, a következőn pedig valami teljesen mást. Képzettségek: Pilóta (bármely) 1, Szenzorok 1, Kommrendszerek 1, Tüzér (bármely) 1, Lőfegyver (bármely) 1, Meggyőzés 1, Lopakodás 1, Gyógyászat 1.
Zsoldos: A felszíni harcokra fókuszál és nyilvánvalóan harcközpontú játékokhoz javasolt. Képzettség: Szenzorok 1, Kommrendszerek 1, Gyógyászat 1, Vezetőkészség 1, Nehézfegyverek (bármely) 1, Lőfegyver (bármely) 1, Lőfegyver (bármely) 1, Lopakodás 1.
Kereskedő: Pilóta (bármely) 1, Szenzorok 1, Gyógyászat 1, Utcaismeret 1, Üzletelés 1, Jogászat 1, Diplomata 1, Asztrogáció 1.
Csillaghajó legénység: A szereplők szinte minden idejüket az űrhajójukon töltik. Képzettségek: Pilóta (bármely) 1, Tüzérség (bármely) 1, Mérnök (bármely) 1, Gépész 1, Szenzorok 1, Gyógyászat 1, Kommrendszerek 1, Asztrogáció 1.
Felfedező: A szereplők az ismert űr perifériáin ügyködnek, új világokkal és ősi ereklyékkel foglalkoznak. Képzettségek: Pilóta (bármely) 1, Asztrogáció 1, Szenzorok 1, Túlélés 1, Éberség 1, Lőfegyver (bármely) 1, Lopakodás 1, Gyógyászat 1.
Diplomata: A szereplők kormányzati ügynökök és követek. Képzettségek: Jogászat 1, Diplomata 1, Meggyőzés 1, Lopakodás 1, Utcaismeret 1, Megtévesztés 1, Számítógépek 1, Kommrendszerek 1.
Nyomozó: A szereplők bűnügyek és rejtélyek után kutakodnak. Képzettségek: Jogászat 1, Ügyintézés 1, Nyomozás 1, Meggyőzés 1, Lopakodás 1, Utcaismeret 1, Számítógépek 1, Szenzorok 1, Lőfegyver (bármely) 1.
Bünöző: A szereplők rosszfiúk. Képz.: Pilóta (bármely) 1, Szenzorok 1, Lopakodás 1, Megtévesztés 1, Meggyőzés 1, Utcaismeret 1, Üzletelés 1, Gyógyászat 1.
D6 Space
Osszátok szét egymás között a választott csomag képzettségeit, melyek értékei a szereplőkészítés végén legalább 4D legyenek.
Felfedező: Navigáció (Navigation), Pilóta (Piloting), Csillagrajz (Astrography), Szenzorok (Sensors), Túlélés (Survival), Keresés (Search), Idegenek (Aliens), Tűzfegyverek (Firearms), Lopakodás (Sneak), Gyógyászat (Medicine), Reprendszerek javítása (Flight Systems Repair).
Más konverziós ötletek
A Travellernél 1-es értékkel vannak felsorolva a képzettségek, ami a Storyteller játékoknál két pöttyöt jelent, a Savage Worldsnél d6-ot, a M.A.G.U.S.-nál meg mondjuk Alapfokú ismeretet, az Armageddon 2092-ben 3-4. szintű ismeretet.