Szerepjátékos TOP5
Egy fórumon és egy blog bejegyzésben felmerült a kérdés, hogy kinek mi a TOP5 a szerepjátékok közül, úgy gondoltam, hogy én is kirakom a saját listámat
Mindenek előtt, listán felül
A Fighting Fantasy (avagy KJK, avagy a Livingstone-Jackson-féle lapozgatós könyvek) és Titán világa. Az én életemben ez indította be a “szerelmet” a témában. Ez az alfa. (www.zagor.hu)
— Frissítés: Miután sikerült megszereznem az Advanced Fighting Fantasy második kiadását, onnantól számomra egyértelműen ez a legjobb fantazi szerepjáték: nagyon egyszerű alapszabályok, egyszerű alkalmi szabályok, egyszerű és változatos mágia, egyszerű karakteralkotás... és kompatibilis marad a lapozgatós könyvekkel, hozza a hangulatát.
— Megjegyzés: A magyarul megjelent első lapozgatós könyvek alapján számomra a játékvilágnak mindig ókorias fantazi (Conan-szerű, barbáros, ógörögös, Skorpiókirályos, Mezopotámiás... netán Túlélők Földjés? stb.) hangulata volt, nem pedig középkori mintájú. Nekem meg is marad ókoriasnak, szerintem sokkal izgalmasabb úgy.
Két toplistát készítettem. Az elsőben olyanok vannak, amihez játékvilág is tartozik:
1) Warhammer Fantasy Roleplay. Abból is az első kiadás. Nekem ez a fantazi játékok egyik csúcsa. Minden benne van és még nem csicsás, passzol a Grimm mesékhez és a késő középkorunkhoz, ugyanakkor mégis egyértelműen fantazi. Telitalálat! (A játék ismertetőjének elolvasása: ideklikk, játék újrakiadásának megvásárlása: ideklikk)
2) Armageddon 2092, Mars. A háttérvilágban ugyan vannak kisebb bukfencek, de azok “javíthatóak”. A többi meg bazijó. És hazai gyártmány. (A játék megtekintése: ideklikk)
3) Zantabulous Zorcerer of Zo. Mert a meséket dolgozza fel, abban játszódik. Gyerekeknek szól, de nem csak a “ténylegeseknek”, hanem a mindenkiben meglevőknek. (Ez most talán egy kicsit bájolgós hasonlat volt, bocsi, rámtört az érzelmesség.) (http://bit.ly/2FZkIe2)
4) Cthulhu hívása és Delta Green. Misztikus, kozmikus. “Amit eddig tudtál, az csak ellenpélda volt / De nem baj, mert fő az illúzió. / Elveszni vagy megtalálni, a lényeg, hogy minél később legyen jó / Hogy minél később legyen jó vagy minél később legyen rossz.” (A Cthulhu Hívása szerepjáték megvásárlása: ideklikk, a Delta Green játék ismertetője: ideklikk)
5) Rifts. Egyszerűen überelhetetlen! Majdnem teljes filmszakadás, majdnem teljes káosz. (Csoda, hogy Cthulhu és kollégái nincsenek benne... bár lehet, hogy itt ők is csak átlagos versenyzők lennének a sok közül.) Viszont a szabályok nekem túl elszálltak (különös tekintettel a mega-sebzésre), azokon tán kéne csiszolni egy picikét, de úgy tudom, ezt megtették a Savage World által, de azt nem ismerem. (http://bit.ly/2FqVMhE)
---
A második toplistában pedig univerzálisan használható szerepjátékos rendszereket sorolnám fel:
1) D6 System. Azért ez az első, mert ez volt az első olyan RPG rendszer a megismertek közül (a Star Wars játék által), amit könnyen lehetett használni bármilyen meséhez és világhoz. A csődbemenés után “posztmumus” kiadott D6 Fantasy/Adventure/Space és kiegészítőik pedig méltó befejezése ennek a történetnek, mint a Pink Floydnak az Endless River albuma. (Bocs, megint az a rámtört érzelmesség...) (A játék ingyenes letöltése: ideklikk)
2) Savage Worlds. Mert ebbe aztán tényleg belesűrítettek szinte minden előforduló helyzetet: fajok alkotása, tömeges csaták, “természetfeletti” képességek, szörnykészítés, stb. Nem “csak” szerepjátszásra, hanem terepasztalos-figurás hadijátéknak egyaránt lehet használni! Használja a különféle oldalú dobókockákat (d4–d12) és a francia kártyát is. (A játék megtekintése: ideklikk)
2/A) Második helyezettnek szívem szerint a Storyteller rendszert raknám be, csak azért nem teszem, mert nem készült belőle világfüggetlen, általános és univerzális alapszabálykönyv, viszont aki ismeri, az tudja, hogy könnyedén lehet belőle általános rendszert készíteni. (FRISSÍTÉS, 2023.jan.30.: Most éppen ez utóbbin ügyködök.)
3) FATE Core. ...
4) Adventurers! Öt oldalban vannak alapszabályok, szereplőkészítés, harc, mágia, felszerelések, bestiáriu m, szörnykészítés, járműves harc, elhalálozási lehetőségek... Mondjuk, hogy a Savage Worlds tömörítette a GURPS-ot, az Adventurers! pedig továbbfokozta, amit a Savage elkezdett. (A játék letöltése: ideklikk)
5) Open Versatile Anime (OVA) RPG. Ez a játék tulajdonképpen a japán (vagy olyan stílusú) rajzfilmek hangulatát adaptálja szerepjátékra, és mivel ezeknek a rajzfilmeknek a háttérvilága rendkívül változatos, ezért nyugodtan lehet mondani ezt a játékot általános szabályrendszernek. Talán híresebb volt nála az egykori Big Eyes, Small Mouth (BESM) szerepjáték, ami szintén a japán rajzfilmek világára épül, de az OVA-ban az a zseniális szerintem, hogy úgy tud sokkal egyszerűbb lenni, hogy közben az összetettségnek is megmarad a lehetősége: a szereplőknek csak azokat a jellemzőit kell felírni a szereplapra (előnyök és hátrányok), amikben eltér a képzeletbeli átlagostól. Megteheted, hogy kiválogatsz a szereplődnél ötven jellemzőt (bizonyos játékszabályi korlátok alapján), de azt is, hogy csak kettőt vagy egyet se. Szintén izgalmas (és az animékhez hangulatban jól illő) megoldás szerintem a kockadobás menete is. Alapvetően két (hatoldalú) kockával kell gurítani, a gurított kockák számát módosítják a különböző hátrányok és előnyök, ahol végülis csak a legmagasabb értékű kocka számít. Eddig nem újdonság, de egyrészt a próbához nem csak egy-egy jellemző értékét lehet hozzáadni, hanem az összeset, ami illik a helyzethez, másrészt a legnagyobb értéket nem csak egy kocka adhatja ki, hanem az azonos értékű kockák összege is! Vagyis, ha egy kockával 5-öst dobtál, hárommal pedig 2-est, akkor a három kettes érték összege számít, vagyis meghaladja az ötös kockát.
+1) A GURPS-ot (a 3. és 4. kiadás) mindenképpen megemlíteném a kidolgozottsága, valamint tömérdek és változatos kiegészítői miatt. (http://bit.ly/2D2jfR9)