Cyberspace RPG (ismertető)
Úgy gondoltam, elektronikusan is olvashatóvá teszek néhány régi, arra érdemes szerepjátékos ismertetőt
Elsőként az Iron Crown Enterprises (ICE) cég Cyberspace című játékának ismertetőjét szeretném kirakni. Ez a cég adta ki a Középfölde Szerepjátékot (MERP) és a Rolemastert is, melyek szintén híresek a kidolgozott szabályairól és próbadobás táblázatairól. Az ismertető az egykori Holdtölte Magazin 1995. júliusi számában jelent meg, amit majd' rongyosra olvastam azon a nyáron a csopaki strandon. Íme:
CyberSpace
Újabban divat lett a cyberpunk. Az irodalom után a játékipar is lecsapott a témára, s hamarosan megjelent a Cyberpunk 2020, majd a Shadowrun. 1989-ben látott napvilágot az ICE Cyberspace kiadványa. Kevésbé ismert, mint az előzőek, kevésbé erőszakos, de (szerintem) jóval reálisabb, közelebb áll a lehetséges valósághoz. Ahhoz a valósághoz, amelyet William Gibson, Philip K. Dick vagy Alfred Bester meg(rém)álmodott. Sokkal inkább idézi a Szárnyas fejvadász vagy az Emlékmás hangulatát, mint az előző kettő.
A rendszer
A játék az ICE alaprendszeréhez hasonló, kisebb módosításokkal. Bevezették a JÉGtörést, mint helyhezkötött manővert, két új manővertáblázat segít meghatározni egy kutatás vagy javítás eredményét. Az előélet lehetőségeket a kiberkorszakhoz igazították (előfordul a mutáció és a homoszexualitás). A játékra nagyon jellemző a társadalom szerepe. Nem csak a társadalom perifériájára kiszorult egyéneket alakíthatunk, hanem akár Mr.Öltönyök is lehetünk vagy egy cég igazgatói.
A játékban hivatást vagy inkább beállítottságot kell választani. Ezek az alábbiak lehetnek: Dörzsölt (Sleaze), Árnyék (Sneak), Gorilla (Killer), Adatvadász (Net Junkie), Szerelő (Tech Rat) és Szakember (Jockey). A beállítottságok csoportokhoz hasonlíthatók, leginkább arra jók, hogy megmutassák, hogy adott beállítottságú ember milyen szakértelmeket tanul könnyebben. A legtöbb politikus vagy riporter a Dörzsölthöz tartozik, ugyanúgy, mint a nepperek többsége. Gorilla a kidobóember a sarki lebujbúl, de a körzet megszállott rendőrfőnöke is. Árnyék az elnök biztonsági főnöke, de az elnökre vadászó orvlövész is. A Cég főprogramozója is Adatvadász, de a programjait feltörő zsoké is. És folytathatnánk a sort…
A világ
Az oldalak alján egy kisebb keresztmetszetet kaphatunk a 2000 és 2090 közötti időszakról. A tervezők tipikus helyszínül San Franciscót választották. Részletes leírást olvashatunk a város felépítéséről, a kormányzattól a legutolsó csövesbandákig. A közlekedésről, a távközlésről, a rendfenntartásról is esik szó, valamint a szórakoztatás egy-két formájáról is. A lehetséges helyszínek között említi a könyv a Marsot is, ahol a kolóniák egymással háborúznak (be lehet dobni az Emlékmást!), vagy az űrkolóniákat (Tigris, tigris!). Mindent összevetve, egy olyan átfogó és mégsem szájbarágó leírást olvashatunk, amelyre alapozva nyugodtan lehet játszani.
Hagyományos felszerelés
A könyv egyik előnye, hogy tele van felszerelésekkel. Ez nagyon fontos, mert sajna a szerepjáték jelenleg a legköltségesebb hobbik közé tartozik, így nem kell 6-7 könyvet megvenni ahhoz, hogy játszani tudjunk. Mindenesetre ebben a kötetben minden megvan, amire egy valamire való XXI. századi embernek szüksége van. Ezek a felszerelések többek között tartalmazzák az otthoni faxgépet, fegyvereket, divatos ruhákat, különféle elektronikus berendezéseket (hiányoltam a mosógépet), valamint az életmódfenntartásához szükséges eszközöket is. Igazán rosszakaratú mesélők használhatják a Felszerelés Használati Balsiker táblázatot, amely meghatározza egyes felszerelések hibás vagy ügyetlen használatakor keletkező károkat. Ezt kizárólag kritikus helyzetben helyzetben javaslom, amikor a karakter elfelejtkezett pl. az adatok mentéséről, a fegyver újratöltéséről, a kibercucc telepeinek energia-fogyasztásáról stb.
Kibernetika
A könyv legjobb része. A tervezők a kibercuccokat három egységből állítják össze. Az első a bemeneti, a második a feldolgozó, a harmadik a kimeneti egység. Az egyes implantokat e három összetevő jellemzésével határozzák meg. Pl. egy egyszerű kiberszem a következőképpen áll össze: Környezet » Átalakítás » Idegek; ebből világosan látszik, következik, hogy a szem a beérkező környezeti ingereket (fényjeleket) átalakítja idegi impulzusokká. Ez csak egy egyszerű példa, de meg lehet próbálkozni egy Terminátor-szerű kiborg összerakásával is. Gyakorlatilag ezzel a módszerrel saját magunk tervezhetünk új kiber-rendszereket anélkül, hogy logikai hibába esnénk. Nagyon pontos segédlet ad információkat arról, mennyibe kerül egy implantációs műtét, mennyi ideig tart (Kivitelezés és Kutatási Manővertábla) és a végeredmény milyen hatékonyságú. Például egy zugdoki beültet egy Célzóberendezést (Target Scope), a beültetés Közepes nehézségű. A doki díja 1000$, a célzócuccon felül (ami 2000$ + 200$ fokozatonként). A doki dobása 78, ami azt jelenti, hogy a műtét 35 perc alatt készül el, de csak 70%-os a hatékonyság. Ezt lehet úgy értelmezni, hogy (a) ébredés után 70% esély van arra, hogy működik a célzó vagy (b) a bónusz 70%-val működik vagy (c) minden alkalommal csak 70% eséllyel működik. Jó, nem?
Még egy fontos elem, az ÁTOK (Általános Túlkibernetizáció Okozta Kiborulás), az angol CIRS (ejtsd, mint a curse, Cybernetic Implant Rejection Syndrome) szabad fordítása. A kiberpszichózis szimulálását másként oldották meg, mint a Cyberpunkban, noha a véletlen itt is szerepet kap. A beültetések száma, valamint a pillanatnyi reakció (egy d100 dobás) határozza meg az aktuális empátia-veszteséget, egyben az ÁTOK tulajdonság növekedését. A pszichózis szép lassan üt be. Először csak a viselkedés változik. Amint az ÁTOK eléri az aktuális Empátia felét és kényes szituáció merül fel, a karakter dobnia kell egy ÁTOK reakció dobást. A dobás meghatározza az éppen rátörő pszichotikus roham jellegét és időtartamát. Kis szerencsével már az elején elkaphatja az őrület. Ha az aktuális Empátia háromnegyed részét eléri az ÁTOK, akkor már kisebb atrocitásokra, pl. udvariatlan kiszolgálásra is ugrik a karakter. Ha eléri az Empátiát, nos, akkor a karakter egy sikeres Önfegyelem dobással öngyilkosságot követhet el vagy a mesélőnek adva karakterét aláírja társai halálos ítéletét.
Mátrix és számítástechnika
Mindig probléma volt a Mátrix megfelelő ábrázolása. Véleményem szerint, a közeledő valósághoz legközelebb a Shadowrun és a Cyberspace mátrixábrázolása áll. A kommunikáció továbbra is rádióhullámokon, vezetékeken keresztül fog folyni, s ezeket továbbítani kell valamilyen, számítógépvezérelt eszközzel. Az eszközöket védeni kell az illegális behatolástól, erre kitűnő megoldás a JÉG, a Jogosultság Értékelő Gátprogram (ICE – Interacive Counter Espionage).
A számítógépekről annyit lehet elmondani, hogy kitűnően vannak megtervezve. Nem csak a jégtörők megírására, hanem valódi programozási feladatok megoldására is van lehetőség. Végre igazi programozókat is játszhatunk. Különféle programnyelvek, processzorok teszik színesebbé a választékot. Még arra is lehetőséget kapunk, hogy Neurosoftot (vagy Skillsoftot) írhassunk saját magunknak. A programokhoz és számítógépekhez kapcsolódik a lefagyás lehetősége, ami processzor és program függvénye. Meg kell említeni a vírusokat is, amelyek avatott mesélők kezében fékező erő lehet a mindenre elszánt adatvadászok ellen. Minden gép fokozatokkal mérhető, amely meghatározza az alapkonfiguráció memóriaszámát és háttértároló kapacitását (bővíthető). Saját magad állíthatod össze gépedet, így a kiberdeckedet is.
Ismét a mátrix. A CyS szerint a mátrixot olyannak látjuk, amilyennek a deckünk, azaz a Mátrixmegjelenítő programunk mutatja. Vásárolhatunk különféle megjelenítő programot egyéni ízlésünknek megfelelően. A mátrixbeli objektumok szintén e programnak megfelelően jelennek meg, ha csak nincsen az objektumnak saját önmegjelenítő programja (mint a cégek ikonjai vagy a többi decker ikonja). Tonnányi software segíti a mátrix feltérképezését, elemzését, valamint a JEGek átverését és a más adatvadászok vagy MátrixRendőrség elleni harcot.
A JÉGhez mindig hozzárendelnek egy fokozatot, amely voltaképpen a JÉGtörés negatív módosítója. Ha a dobás jó, a JÉG tehetetlen, ha nem, könnyen ráfázhatsz. Egyszerű.
A mátrixban a közlekedés ponttól pontig történik. Elindulsz a becsatlakozási ponttól (pl. a sarki csehó vonalát csapoltad meg), eléred az első helyi kapcsolódobozt, átmész a megfelelő hosszútávú reléállomásra (itt egy kisebb JÉG is lehet), felugrasz a Japánhoz vezető ComSatra és bekapcsolódsz a ComSatra közvetlen vonalon kapcsolódó Nippon Technics cég rendszerére. Mindez kb. 5 kör alatt (ami a mátrixban 5 másodperc).
Az egyedi hálózatok hasonlóan helyezkednek el, mint a Shadowrunban, különbség az, hogy nincsenek RECS modulok, Szubprocesszorok. A behatolás a rendszerbe a kommunikációs gépen keresztül történhet, s a központi gépre (CPU) van rákötve majdnem minden. A ravaszabb cégek a biztonsági rendszereket elkülönítik az adatrendszertől és bérelt adatvadászokkal figyeltetik az esetleges behatolókat.
Összefoglalás
Mint az eddigiekből is valószínűleg kitűnik, nekem tetszik a Cyberspace. Jobban, mint a Cyberpunk vagy a Shadowrun, mert jobban hozzá tudom kötni a háttérként megjelent filmekhez, könyvekhez. Ami még nem utolsó, hogy bármelyik ICE játékhoz illeszthető. A könyvben megemlítik a SpaceMaster-t, mint illeszkedő modult, de aki elég elvetemült, kis leleményességgel Shadowrun-szerű világot kreálhat a Rolemasterrel való összekapcsolással.
Matéfy Szabolcs
-------
Eddig az ismertető, és most néhány megjegyzés.
Bár az ICE játékainak szabályrendszere nagyon hasonlítanak egymáshoz, amennyire észrevettem, mégis vannak különbségek, például a szereplőkészítésben. A Cyberspace inkább a MERP-hez hasonlít (leszámítva a tulajdonságokat), mint a Rolemasterhez, és mivel az már le is van fordítva magyarra, ezért érdemes inkább azzal ötvözni, ha Shadowrun-szerű játékot szeretnénk.
Kiegészítők:
– Chicago Arcology (helyszínleírás, térkép és három bemutatkozó kaland)
– Cyber Europe (háttér, NJK-k, szervezetek, törvénykezés, hadviselés, bűnözés és korrupció 36 országban...)
– CyberRouges (karaktergyűjtemény)
– Death Game 2090 (újabb négy kaland, adatvadászoknak)
– Death Valley Free Prison (helyszínleírás, térkép és egy kaland)
– Edge-On (4 kaland és kapcsolódó információk)
– Sprawlgangs & Megacorps
– The Body Bank (karaktergyűjtemény #2)
Cyberspace szereplap, magyar nyelvű
Megjegyzés: A szereplapot úgy készítettem el, hogy ha valaki tényleg Shadowrun-szerű játékot szeretne kreálni a MERP-pel, annak ne kelljen már külön barkácsolni rajta.