[mustra] Méretbeli léptékek
Megoldások arra, hogy a különböző méretek közti nézetkülönbségeket hogyan lehet megoldani túl nagy számok nélkül
A szerepjátékokban általában a játékosok szereplőit veszik alapul, minden más résztvevő értékeit annak viszonyához alakítják. Így viszont időnként nagyon meglódulhattak különböző értékek, amiket nehéz vagy unalmas volt kezelni, így a szerepjátékok fejlődésével felvetődött, hogy mi lenne, ha nem a főszereplőkhöz méricskélnénk a többi dolgot, hanem külön kezelnék a méretbeli léptékek különbségeit. Így mondjuk lehet egy embernek is +0-ás az erő értéke és egy sárkánynak is +0, mindkettő a saját fajtáján belül számít átlagosnak, viszont a méretlépték szabálya miatt a sárkány akkor is erősebb az embernél, ha egymással vetekednek. Ezúttal ennek a megoldását mutatnám be a különböző játékokban.
d6 System
Először a West End Games által írt és magyarul is kiadott Csillagok Háborúja Szerepjátékban találkoztam ilyen megoldással. A játék a d6 System szabályrendszert használja, vagyis helyzettől függően különböző mennyiségű hatoldalú dobókockával kell gurítani a próbán, melyek eredményét össze kell adni. A játék hat különböző léptéket különböztet meg (karakter, sikló, lépegető, űrhajó, csillagromboló, halálcsillag), melyek egymásra hatását három táblázatban igyekszik szabályozni: xxx. Maga a mechanika úgy működik, hogy az adott szempontból hátrányosabb félnél korlátozódik, hogy az általa dobott kockáknak mekkora lehet a maximális értéke. Ha például a támadó a Sikló léptékbe tartozik (mert egy siklót vezet) és egy Karakter léptékű célpontot támad, akkor találatkor a kockák értéke legfeljebb 5 lehet, mert a nagy sebesség miatt nehezebb eltalálni egy apróbb célpontot. Amelyik kockával nagyobbat dobott, azt is ötnek lehet számolni.
Ez ügyes ötlet, de rájöttek, hogy túlkomplikálták a dolgot, így a d6 System végső változataiban (d6 Fantasy, d6 Adventures és d6 Space) már áramvonalasítják, és a három kétdimenziós táblázatból és méretbeli kategóriákból egyetlen sima táblázatot készítenek, amiben különböző méretpéldákat sorolnak fel, amikből ki lehet számolni a két fél közti különbséget. Ez nem csak egyszerűbb és gyorsabbá teszi a játékmenetet, de tágítja a lehetőségeket is, mert eltörli a léptékkategóriákat, így bármilyen méretű szereplőt ki lehet találni könnyedén és beilleszteni a rendszerbe. (Ha mondjuk a Maya, a méhecske rajzfilm világában szeretne játszani a csapat bogarakkal és nem emberekkel). A két méret közti különbséget egyetlen módosítót ad ki. Ha a támadó nagyobb, a módosítót hozzá kell adnia a támadás próba nehézségéhez és az elért sebzéséhez. Ha a támadó kisebb, akkor pedig adja hozzá a támadás próbájához, a védekező pedig a sebzés ellenállásához. A táblázat ennyi lenne:
Példa résztvevő méretek (Érték)
repülőgép-hordozó 50
Jumbo jet 46
nyolc emeletes épület 24
négy emeletes épület 20
két emeletes ház 14
városi busz, tank 10
elefánt 8
átlagos autó 6
motorbicikli, ló 3
átlagos ember 0
ember gyerek, juhászkutya 3
kenyértartó, házi macska 6
divatbaba, patkány 9
akcióbábu, egér 12
műanyag játékkatona, érem 15
hangya 21
Bár az embernél kisebb méretek nem mínusz számmal vannak feltüntetve, ettől még értelemszerűen a repülőgép-hordozó és a hangya közti lépték-módosító az 71.
Dream Park
( forrás: https://is.gd/UnMM19 ) (78-79. oldal)
A fegyvereknek és a páncélok is léptékekbe vannak sorolva. Fegyverléptékek: Nagyon könnyű, Könnyű, Súlyos, Kritikus, Halálos, Nagyon halálos, Rendkívül halálos, Szuperhalálos, Kozmikus. Páncélléptékek: Nincs, Nagyon könnyű (–1), Könnyű (–3), Közepes (–5), Nehéz (–7), Nagyon nehéz (–9), Baromi nehéz (–11), Iszonyú nehéz (–15), Kozmikus (–20). Dobni kell a használt fegyverlépték sebzési táblázatán, az eredményből pedig ki kell vonni a páncél módosítóját (vagy meg is keresheted a különbséget a táblázatból, de szerintem egyszerűbb számolni).
Nagyon könnyű: tőr, kések, bolo, fúvócső, parittya, csúzli, suriken, szurony, kiberagyar, kibernyíl, tűpisztoly, bunkó, pusztakezes, apró harapás, kis karmolás. (dobás) 1: 0 seb, 2-3: 1 seb, 4-6: 2 seb.
Könnyű: rövid kard, hajítófejsze, tonfa, bowie kés, kiberkígyó, ostor, harcművészet, mikrohullámú, kis harapás, közepes karmolás, derringer. (dobás) 1: 1 seb, 2-3: 2 seb, 4-5: 3 seb, 6: 4 seb.
Súlyos: hosszúkard, számszeríjak, javelin, hosszú bot, nuncsaku, szablya, lőporos pisztoly, könnyű pisztolyok, rövid íjak, könnyű géppityuk, kiberkari stukker, kiberpengék, super blast/beam, közepes harapás, nagy karmolás. Sebzés: d6 seb.
Kritikus: alabárd, naginata, rapír, lőporos puska, mordály, muskéta, katana, közepes stukkerek, könnyű puskák, közepes géppityuk, cybercrush, cyber e.gun, super blas/beam, lándzsák, nagy harapás, nagyon nagy karmolás. Sebzés: d6+2 seb.
Halálos: közepes puskák, nehéz pisztolyok, nehéz géppityuk, gyrojet pisztoly, energiapisztoly, energiapuska, cybersnake rip, gauss pisztoly, gauss puska, super blast/beam, nagyon nagy harapás, óriási karmolás, csatabárd, fattyúkard, összetett íjak, hosszú íjak, monokatana, energiakard, sörétes, automata sörétes. Sebzés: d6+4 seb.
Nagyon halálos: sörétes, nehéz puskák, lángszórók, gépágyú, könnyű energiaágyú, mini-rakéta, katapult, géppuska, könnyű ágyúk, e. közelharci fegyver, gatling gépágyú, super blast/beam, óriási harapás, szörnyűséges karmolás. Sebzés: d6+6 seb.
Rendkívül halálos: ágyú, med.proj.cannon, med. e. cannon, gránátok, aknák, super blast/beam, szörnyűséges harapás, gigantikus karmolás. Sebzés: d6+11 seb.
Szuperhalálos: heavy proj. cannon, rakéta, torpedó, bomba, TNT, heavy e. cannon, energia-torpedó, super blast/beam, titáni karmolás, gigantikus harapás.
Kozmikus: mega-energia-ágyú, nukleáris fegyverek, super blast/beam, titáni harapás, immense karmolás. Sebzés: d6+18
Rifts
Ez a játék eléggé eccerűen dolgozza fel ezt a témát. Bizonyos fegyvereknek nem sima sebzése van, hanem mega-sebzése, illetve nem sima sebpontjaik, hanem mega-sebpontjaik. Mega-sebponttal bíró dolgot nem sebeznek a sima sebzésű veszélyek, a sima sebpontú dolgokat eltaláló mega-sebzés értékeket pedig százzal (!) kell szorozni (ami kábé felesleges is, hisz ez a teljes megsemmisüléssel egyenlő). Ennyi.
Ars Magica
3. KIADÁS
Méret
Az Ars Magicában az összes lénynek és személynek van Mérete, ami magasságukat és/vagy szélességüket jelöli. Az átlagos Méret a 0, ami egy felnőtt ember méretének felel meg. A Méret határozza meg, hogy az adott teremtmény mennyi Egészség szinttel és Kimerültséggel rendelkezik (lásd lejjebb). Értéke hozzáadódik a Sebtűrés értékéhez (amivel csökkentheted a fegyverek sebzését) és levonódik a Védekezésed értékéhez (amivel elkerülheted, hogy harc közben eltaláljanak). A mesélő döntésétől függően a Méret lényeges lehet olyan dobásoknál is, mint a Lopakodás vagy a Megfélemlítés, de főleg két eltérő fajú lény összehasonlításánál fontos, nem pedig a megegyező fajú lényeknél. A fontosabb Méretek legtöbbjét a Méret Táblázatban megtalálod.
Méret Példa
–5 egér
–4 holló
–3 csecsemő, macska
–2 gyermek, kutya
–1 ifjonc
0 felnőtt ember
+1 megtermett ember
+2 ló, medve, szarvasbika
+3 ökör, nehéz ló
+4 jávorszarvas
+5 elefánt
+6... sárkány
Sebesülések
Minden egyes teremtmény rendelkezik valamennyi Egészség Szinttel, amiből annál több van neki, minél nagyobb a Mérete. A legtöbb embernek egy van minden egyes Egészség Szintből (Sértetlen, Sebesült, Könnyen sérült, Közepesen sérült, Súlyosan sérült és Tehetetlen). Ha valaki Tehetetlenné válása után is veszít az Egészség Szintjeiből, akkor meghalt vagy a sérülései olyan súlyosak, hogy a halál elkerülhetetlen.
Ha valakinek kisebb a Mérete 0-nál, akkor annál több Egészség szintet veszít, minél kisebb a Méret értéke, tehát egy –1-es Méretű embernek nincs Sebesült Egészség Szintje, egy –2-es Méretűnek nincs sem Sebesült sem pedig Könnyen sérült Egészség Szintje. A mesélő dönti el, hogy a kisméretű, nem emberi teremtményeknek hány Egészség Szintje van. A Méret és az Egészség Szintek összefüggéséből adódóan bármilyen –5-ös vagy kisebb Méretű lénynek csak egy Egészség Szintje van: a Sértetlen, így ha nem sikerül a Sebtűrése, akkor abba belepusztul. Ha valakinek nagyobb a Mérete 0-nál, akkor az átlagosnál több Egészség Szintje van. A +1-es Méretű embereknek eggyel több Sebesült Egészség Szintje van, de egyébként a mesélőre van bízva, hogy a többi lénynek milyen további Egészség Szintjei vannak. Ha az adott szintből kettővel vagy többel rendelkezik, akkor mindegyiket el kell veszítenie ahhoz, hogy a következő Egészségi Szintre zuhanjon. Példának okáért, ha a szörnyetegnek három Sebesült szintje van, akkor egy, kettő, sőt három Egészség Szintet is veszíthet a Sértetlen állapothoz képest és még mindig csak Sebesült marad. Ha a negyedik Egészség Szintjét is elveszíti, akkor válik csak Könnyen sérültté.
Egyebek
• Az Egészséggel ellentétben a Kimerültségre nincs hatással a Méret.
Ars Magica, 5. KIADÁS
(forrás: http://lfg.hu/12115/ )
Egy normál méretű karakter minden 5 pont után egye súlyosabb sérülést szenved (szóval, ha a sérülés 1-5, akkor könnyű sebzést, ha 6-10 akkor közepeset, és 25 felett halálosat). A korábbi kiadásokkal ellentétben a sérülések nem egy 5 beosztásos skálán egyre súlyosabb sérülést jelentenek, hanem minden sérülés külön számít. Azaz egy karakternek lehet 3 könnyű és egy közepes sérülése. Minden sebzés csak büntetést ad, de elviekben akárhány sérülése lehet egy karakternek. Persze a büntetések súlyosságával egyre valószínűbb egy halálos sérülés bekapása. A méret is szerepet játszik a harcban, ugyanis a nagyobb lényeknek nem ötösével, hanem például egy +1 méretű lény esetében 6-osával nő a sérülés súlyossága. A fáradság szintek nem változtak, és a méret ezt nem befolyásolja (és ezért nem kell külön “beárazni” a nagy, óriás, kicsi és törpe előnyöket / hátrányokat mágusoknak).
The World of Darkness
Ez alatt az újabb típusú Storyteller szabályokról van szó, amit később átneveztek Chronicles of Darknessnek (de nekem még nem a "World" feliratú változat van meg).
Minden szereplőnek van Méret jellemzője, aminek az alapértéke 5, ami egy átlagos felnőtt méretét jelképezi.
A szereplők Egészség szintjeinek száma egyenlő a Kitartás tulajdonság és Méret összegével, vagyis az átlagos érték 7. Az Egészség szintjei „ikszelődnek” ki a szereplőt ért sebzés-dobás sikerei után.
1PG Companion
Mivel a 1PG játékok szabályai sajátosan, de a minimalizmusra törekednek, így léptékekből is csak kettőt különböztet meg: az átlagost és a nagyot. Az átlagosak a szereplők és egyéb átlagos élőlény, a nagyok pedig a járművek. A különbség csak a sebzésre van hatással: a nagy dolgok sebzését tízzel kell szorozni, ha átlagos résztvevőt talál el, a nagy dolgot eltaláló átlagos szereplőjének sebzéséből pedig csak a tízes helyiérték számít. Ennyi.
Blades in the Darkness
( forrás: http://lfg.hu/86715/ )
Ez a játék a Powered by the Apocalypse hozzáállását vegyíti a kockakészletes dobásmechanizmussal, a próbák eredménye lehet sikertelen, félsiker és sikeres.
A környezeti hatások (pl. rossz látási viszonyok vagy kiemelkedő minőségű lőfegyver használata) nem a dobáshoz használt kockák számát vagy az elérendő célszámot módosítják, hanem más módon vannak figyelembe véve. Miután a játékos kiválasztotta, hogy milyen akciót szeretne alkalmazni, a Mesélő megadja a próba pozícióját és hatását. A pozíció az akció veszélyességét mutatja meg, ami lényegében azt határozza meg, hogy félsiker vagy sikertelenség esetén mekkora hátrányok érik a szereplőt. A lépték szempontjából a próbadobás hatásának meghatározása a kiemelendő.
A hatás megadja, hogy siker és félsiker esetén mennyire jól fog sikerülni az akció. Ez lehet nulla, limitált, átlagos és nagyszerű. Például, ha egy diónyi mennyiségű lőporral akarunk lerombolni egy kőtornyot, akkor alapértelmezésben nem sok esélyünk van, és nulla hatás várható, legfeljebb bekormozunk néhány kődarabot a falban. Ha viszont kiemelkedően jó minőségű puskaport használunk, akkor az növeli a hatást, és már limitált hatást érhetünk el, pl. képesek vagyunk egy lyukat robbantani a falba, habár a torony nem fog összedőlni. De ha ezen felül a szabotőr különleges tudását is bevetjük, aki meg tudja állapítani, hogy hova érdemes elhelyezni kicsinyke robbanóeszközünket, akkor a hatás akár átlagos is lehet, aminek hatására meg fog roggyanni a torony. Ha sikerül kicsivel több minőségi puskaport szerezni, akkor szabotőrünk akár azonnal a földdel teheti egyenlővé az egész tornyot.
Letöltés: [mustra] Méretbeli léptékek, PDF