Szereptípusok 1: Fantazi
2021. október 28. írta: Thészeusz

Szereptípusok 1: Fantazi

Ha kaszt nélküli fantazival játszik az ember, a nagy szabadság mellé nem árt némi ötlet, hogy milyen szereplőket készíthetünk. Első rész.

wfrp4-cover-conversion-rules_x.jpg

Nem tudom, írtam-e már korábban, de régóta arra vágyok, hogy bár lenne magyar nyelven egy olyan kiadott fantazi szerepjáték, ami általánosan használható bármilyen világhoz, kasztmentes és lehetőleg egyszerű szabályai legyenek, viszont elég változatos szereplők létrehozását teszi lehetővé, az esetleges összetettebb szabályokat pedig berakják a kötetvégi függelékbe és csókolom. Amikor a Kalandhorizont kiadta magyarul a RuneQuest – Roleplaying in Glorantha című szerepjátékot, azt hittem, hogy végre egy ilyet kapunk, a Basic Roleplay szabályrendszerre épülő általános fantazit, amibe könnyen bele lehet ugrani és játszani napestig. Hát gyönyörű játék, de nem azt kaptam, amire oly nagyon áhítoztam. (Általános fantazi játéknak ott van az Advanced Fighting Fantazi második kiadása, nekem legalábbis az lett a fő befutó eddig.) Persze tök jó időnként kasztos/szintes fantazival is játszani (MAGUS, Középfölde Szerepjáték, Auvron, D&D3, MAGUS D20, Kard és Mágia, Kazamaták és Kompániák, Helvéczia), viszont általában jobbnak tartom, ha bármilyen szereptípust létre lehet hozni.

A kaszt nélküli szerepjátékokkal viszont sokszor az a gubanc, hogy a szabadságot megadják a szereplőkészítésben, de nem adnak hozzájuk elég ötletet, hogy mi mindenfélét csinálhatnak. Ezért úgy gondoltam, hogy jó lenne összegyűjteni a különböző játékokból a felgyülemlett ötleteket, hogy beindítsa a képzeletet.

 

RuneQuest

Elsőként a RuneQuest hatodik kiadását hoznám elő, mert szerintem ebben van legügyesebben és legtömörebben összegyűjtve, hogy mi mindenféle változatos szereplőket gyúrni. Először is választani kell egy társadalmi formát, amibe beleszületett, ami egyúttal meghatározza azt is, hogy milyen hivatástípusokból lehet választani később.

Származások: Barbár, Civilizált, Nomád, Primitív
Hivatások: Alkimista, Bányász, Cserkész, Gazda, Gyógyász, Halász, Harcos, Iparos, Kereskedő, Kurtizán, Kuruzsló, Matróz, Misztikus, Mutatványos, Pap, Pásztor, Sámán, Tisztviselő, Tolvaj, Tudós, Udvaronc, Ügynök, Vadak Ura, Vadász

——— SZÁRMAZÁSOK ———

[BARBÁR] A törzsi jellegű barbárok igyekeznek elkerülni a civilizációt, a nagyobb településekben és városokban élőket gyengének és romlottnak látják. Habár a saját településeik szintén helyben maradnak, de általában sokkal kisebbek és közelebb állnak a természethez. A barbár törzsek eltérő vidékeket foglalnak el, gyakran félig megszelídített vadonban, amit sajátjuknak tekintenek vadászat, legeltetés és gazdálkodás céljából. Legtöbben ügyesek a fegyverek használatában, mivel sok veszéllyel kénytelenek szembenézni életük folyamán – szembeszállni a vadon teremtményeivel vagy felsorakozni a rivális törzsekkel szemben földjeik megvédéséért. Mivel kis közösségekben élnek, a rokoni és klánbeli kötelékek erős elemei a társadalmaiknak.
     Elérhető hivatások: Bányász, Cserkész, Gazda, Gyógyító, Halász, Harcos, Iparos, Kereskedő, Matróz, Misztikus, Mutatványos, Pap, Pásztor, Sámán, Tisztviselő, Tolvaj, Tudós, Vadak Ura, Vadász

[CIVILIZÁLT] A civilizált kultúra összefoglalható a törvény és rend látszatával, amit összetett társadalmi kódok erősítenek és bürokrácia támogat. A civilizált emberek kiválóbbnak hiszik magukat minden más kultúránál, mivel eredményeik maradandónak tűnnek: terpeszkedő városok, impozáns templomok, ünnepélyes események és az események és történelem feljegyzése könyvekbe, kötetekbe és tekercsekre. Persze ez csak a vékony felszín. A legcivilizáltabb városok törvénytelenebbek lehetnek bármilyen határvidéki barbár településnél; a társadalmi kódok pedig durvábbak, mint a nomádok vendéglátói szertartásai. De a Civilizált kultúra büszke magára az eredményei miatt, infrastruktúrájára, kitűnő mesterembereire és azon képességére, hogy könnyen kiterjeszthetik hatókörzetüket bármerre, amerre szeretnének menni.
     Elérhető hivatások: Alkimista, Bányász, Cserkész, Gazda, Gyógyító, Halász, Harcos, Iparos, Kereskedő, Kurtizán, Matróz, Mágus, Misztikus, Mutatványos, Pap, Pásztor, Sámán, Tisztviselő, Tolvaj, Tudós, Udvaronc, Ügynök, Vadak Ura, Vadász

[NOMÁD] A nomádok állandóan mozgásban vannak, nincs stabil otthonuk, amit sajátjuknak mondhatnának. Talán céltalanul vándorolnak, de az is lehet, hogy több tábort váltogatnak oda és vissza az év során. Kevés takarmányt termesztenek, helyette inkább követik az állatok vagy halak vándorlását, vagy akár saját háziasított vadjaikat terelgetik. Képesek megélni azon, amit gyorsan és könnyen tudnak gyűjtögetni környezetükből, és semmit sem hagynak pocsékba veszni. A nomád kultúra jártasságai a környezetükre van szabva. Némelyik hatalmas távolságokat tesznek meg gyalog, mások karavánokon élnek vagy fura lényeken lovagolnak, megint mások pedig az óceánokon keresztül sodródnak nagy lebegő tutajaikon.
     Elérhető hivatások: Cserkész, Gyógyító, Halász, Harcos, Iparos, Kereskedő, Matróz, Pap, Pásztor, Sámán, Tisztviselő, Tolvaj, Tudós, Vadak Ura, Vadász

[PRIMITÍV] Minden ember közül a primitívek élnek legközelebb a természethez, összhangban annak rejtett titkaival. Más kultúrák rendszerint alig tartják többre őket az állatoknál pusztán azért, mert kerülik a technológiát, amit sokan mások magától értetődőnek tartanak; helyette pattintott kő lándzsáikra és nyilaikra hagyatkoznak és vadonbeli túlélési jártasságaikra. Kiterjedt családi csoportokban élnek, a primitív kultúrák nagyon egyszerű lakhelyek körül gyülekeznek, barlangoktól és természetes menedéket adó területektől kezdve a fahajlékokig vagy nagyon egyszerű kunyhókig. Jellegzetes vadászó-gyűjtögetők csekély vagy szegényes fejlettséggel, ami a gazdálkodást és növénytermesztést illeti. Viszont bizonyos kulturális hitek (melyek gyakran babonákon alapulnak) nagyon részletesek lehetnek. Néhány primitive kultúra kifejleszthetett az írott nyelvet megközelítő dolgokat, a festmények és más képi szimbólumok egyszerű kommunikációként szolgálhatnak.
     Elérhető hivatások: Cserkész, Gyógyító, Halász, Harcos, Iparos, Matróz, Sámán, Tolvaj, Tudós, Vadak Ura, Vadász

——— HIVATÁSTÍPUSOK ———

[ALKIMISTA] (Gyógyszerész, Füvesember, Méregkeverő, Parfümkészítő) Az alkimisták a helyi közösség által használt vegyi anyagok és növényi anyagok széles körének létrehozásával vagy kereskedelmével foglalkoznak. E főzetek különböző célúak lehetnek: szappanok, fényezőszerek, színezékek, fertőtlenítőszerek, savak, olajok, kenőcsök, parfümök, kábítószerek, gyógyszerek, mérgek – a lista szinte végtelen. Minél nagyobb közösségben élnek, annál valószínűbb, hogy az alkimista egy bizonyos típusú vegyület előállítására vagy értékesítésére szakosodik.

[BÁNYÁSZ] (Talajkutató, Kőfejtő, Árokásó, Kútásó...) Többféle okuk is lehet a talaj feltárására. Némelyek ércet és nemesfémeket ásnak, néhányan különleges kőfajtákat keresnek építéshez vagy szobrokhoz, míg mások katakombák vagy csatornák létrehozására vagy a városok védelmére hatnak. Bármi legyen is a cél, a bányászok készek mélyen a földbe ásni, kockáztatva az életüket és végtagjaikat. Ennek eredményeként a bányászok általában testileg és lelkileg egyaránt erősek; megszokták, hogy forró, szűk körülmények között dolgoznak órákon át.

[CSERKÉSZ] (Fejvadász, Felfedező, Pionír, Erdőkerülő, Utazó...) Ők azok, akik a kultúrájuk hatáskörzetén túl igyekeznek boldogulni. Lehetnek új területek után kutató pionírok vagy hadsereg által foglalkoztatott erdőkerülők, akik a határokon tartják a szemüket. Néhányuk abból él, hogy természetes portékákat keressen, amit aztán eladhatnak a városiasabb vidékek kereskedőinek, míg megint másokat pedig szökevények levadászására fogadnak fel. Néhányuk tudós felfedező, magasrangú személy, aki új kultúrak dokumentálására törekszik, vagy éppen krónikus csavargási vággyal megátkozott egyszerű lélek. Életmódjuk megedzette őket, abból élnek, amit a vidék nyújt számukra, értik az általuk lakott vadon növényeit, állatait és évszakait.

[GAZDA] (Kertész, Földbirtokos, Istállógondozó, Arató, Földműves...) A gazdák megművelik a földet, termesztenek vagy betakarítanak terményeket, de gyakran általánosan jártassággal bírnak sokféle készségben, amelyek szükségesek ingóságaik takarmányozásához vagy fenntartásához. Termékeik általában élelmiszerek és más hasznos növények, például gyógynövények vagy növények, amelyek szálakat állítanak elő ruházathoz. Nem feltétlenül minden mezőgazdasági szakember gondoz gazdaságot vagy ültetvényt. Néhányan vadon élő vidékeken bolyongnak, és a természetes növényzetet gyűjtik, míg mások a gazdag mecénások hivatalos kertjeinek felügyeletét végzik. Hasonlóképpen nem minden gazdálkodó kötődik szükségszerűen egy kis legelőhöz, gyümölcsöshöz vagy szőlőshöz. Számos kultúra magas rangot tulajdoníthat a nagybirtok tulajdonosainak, akik igazgatják birtokuk dolgait.

[GYÓGYÁSZ] (Doktor, Gyógyító, Orvosságos Ember, Kínzó, Élveboncoló…) Az orvosok részletes ismeretekkel rendelkeznek a test működéséről, bár nem feltétlenül gyógyításhoz használják ezt a tudást. Néhányan ehelyett felajánlják képességeiket az információk kényszerítéssel történő megszerzésére, vagy megkérdőjelezhető praktikákkal mélyítik tovább műveltségüket. Egy orvos sokféle alakot ölthet, néhány példa például egy törzs gyógyítója totemjeivel és fétiseivel; egy helyi remete vagy bölcs asszony a gyógynövények és borogatások ismeretével; vagy udvari orvos, aki komplex kémiai gyógymódokkal gyógyíthatja a lázat és a kínokat. A kultúra kifinomultságától függően sok orvos köríti kezeléseit teátrális szertartásokkal, kamu gyógyszerekkel és manipulatív pszichológiával.

[HALÁSZ] (Vízparti Pecás, Tutajos Hálóvető, Gyöngyhalás, Cethalász…) A vizeken dolgoznak, szembeszállnak az elemekkel és a veszélyekkel, hogy bőséggel térjenek vissza. Általában ehető élelmiszerek után halásznak, a kagylóktól a bálnákig. Néhányan azonban más árucikkeket keresnek, különösen értékes tárgyakat, például ritka kagylókat, gyöngyöket vagy gyógyvízi növényeket. A halászok társadalmi rangja attól függ, hogy mit hoznak vissza; egy primitív szigeti kultúra például magas rangot biztosíthat azoknak, akik a legnagyobb mennyiséget vagy legveszélyesebb dolgokat hozzák vissza. A halászoknak nem feltétlenül kell csónak, és nincsenek a tengerhez kötve. Sokan tavak vagy folyók mellett élnek, hálót, kosarat és gátat használnak a kapáshoz.

[HARCOS] (Testőr, Bajnok, Zsoldos, Veremharcos, Katona...) A hivatásos katonák egy közösségnek a harcos osztálya; ez a harcoló ember pályafutása. Idejük nagy részét járőrözéssel, őrzéssel és gyakorlatozással töltik – a fegyverek használatára, a közeli taktikákra és az ellenséges stílusok tanulmányozására összpontosítva, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki bármilyen lehetséges jövőbeli lehetőségből. A harcos tetszőlegesen követhet egy adott harcrendet (vagy nem), és hasonlóképpen összpontosíthat a finomságra vagy az egyszerű nyers erőre.

[IPAROS] (Kézműves, Mesterember…) Képzett kézművesek, hivatásos mesteremberek a szakmák hatalmas skáláját lefedik: a kosárkészítéstől a szövésig. A legtöbb kézműves egy adott területre specializálódott, de nem ritka, hogy a fő mesterségükhöz kapcsolódó másik területen is jártas személyeket találunk. Egyes kézművesek tapasztalattal rendelkeznek az anyagok vásárlásában és a saját áruk értékesítésében is, üzleti tevékenységük mértékétől függően. A primitív kézművesek olyan személyek lehetnek, akik tárgyakat állítanak elő családjuknak vagy törzsüknek. A civilizált kézművesek viszont egy családi vállalkozás részei lehetnek, vagy egy hivatalos céh tagjai. Előfordulhat, hogy egyes mesterségek nem érhetők el vagy oda nem illők bizonyos kultúrák esetében, például primitívek közt a kovács.

[KERESKEDŐ] (Zsibárus, Házaló, Pénzkölcsönző, Csempész, Vándorkereskedő...) A kereskedők sokféle formában fordulnak elő: az utcai árus, a kisboltos, a ravasz lakókocsis, a rettenthetetlen kereskedő-vállalkozó és még sok más. Bár módszereik vagy áruik eltérőek, egy közös bennük: a legnagyobb nyereség érdekében kereskedni portékáikat (legyen az holmi, élelmiszer, állat, ember, ingatlan vagy akár pénz). A kereskedők tudnak alkudozni, és hogy jól igazgassák dolgaikat; illetve nem minden legálisak a portékáik. Mások közt elhelyezkedésük miatt sokuk megtanulják idegen kultúrák és nyelvek ismeretét.

[KURTIZÁN] (Ágyas, Kísérő, Háremhölgy, Huri, Szerető...) Hivatásos társak, udvarhölgyek abból élnek, hogy társaságot, beszélgetést, táncot, éneket és néha egyéb szolgáltatásokat nyújtanak azoknak, akik ezt megengedhetik maguknak. A kurtizánokhoz való viszonyulás kultúrától függően drámaian eltérhet, néhol alig többek, mint a kocsmai lányok, akik csak az ügyfelek becsábításáért vannak, míg másokat magas rangú gazdagok tisztelnek. A leghíresebb és legképzettebb udvarhölgyeknek szó szerint hercegek esdekelhetnek a lábuk előtt. A kurtizánok férfiak és nők is lehetnek.

[KURUZSLÓ] (Bűvölő, Mágus, Vajákos, Boszorkány, Garabonciás…) A bűvigék elkötelezett gyakorlói, akik a körülöttük lévő világot varázsigék, inkantációk és rituálék révén igyekeznek irányítani, melyek nem feltétlenül kötődnek valamilyen istenhez vagy szellemhez, hanem közvetlenül változtatják meg a valóság szövetét. A kuruzslót gyakran a mágia minden aspektusa lenyűgözi, arra készteti, hogy elsajátítsa finomságait és felfedezze az elveszett varázsénekeket. Néhányan poros kódexkönyvek élethosszig való tanulmányozásával szerzik hatalmukat, míg mások áldozatokat ajánlhatnak fel, hogy tiltott tartományok diabolikus lényeitől tanulhassanak. Néhányan csalók, akik egyáltalán nem rendelkeznek természetfölötti erőkkel, és szemfényvesztő trükkök és előítéletek segítségével tesznek lóvá másokat, hogy tisztelettel adózzanak nekik.

[MATRÓZ] (Kapitány, Gálya Rabszolga, Tengerész, Kalóz, Tutajos…) A tengerészek számtalan szerepet töltenek be a tavakon és a tengereken, egy kereskedelmi hajó egyszerű legénységétől az edzett elítélt evezősökig. Azok a tengerészek, akiket hivatásos portyázóként vagy tengerészgyalogosként alkalmaznak, gyakran vesznek részt fedélzeti harci kiképzésben. A hullámok útjainak tudói, de babonásak is vele, a tengerészek hozzászoktak a hosszú veszélyes utazásokhoz és az ezzel járó nehézségekhez.

[MISZTIKUS] (Guru, Remete, Megvilágosodott, Mester…) A tökéletesség, a spirituális mélyrelátás vagy a fizikai kényelmetlenséghez hozzáedződés által igyekeznek uralni a világot. Attól függően, hogy milyen kultúrából származnak, a misztikusok sokféleképp megtalálhatóak a visszahúzódó hegyi remetéktől a harci vagy művészeti iskolák elismert tanáraiig. Fejlődésük ösvénye mindig önmaguk fejlesztésén keresztül vezet, és tanulmányaik eredményeként legtöbbjük bölcs.

[MUTATVÁNYOS] (Akrobata, Dalnok, Táncos, Színész, Költő...) Hivatásos szórakoztatók, számos készséggel rendelkeznek, amikre specializálódhatnak is. Az akrobaták az egyensúly, a gimnasztika és a kéz-szem összhang teljesítményét hajtják végre. Színészek színdarabokat vagy sikamlós pantomimokat adhatnak elő. A táncosok változatos táncokkal szórakoztatnak (az erotikustól a szertartásosig). A zenészek hangszereikkel magánkoncerteket adnak, vagy háttérzenét szolgáltatnak. A költők nagyszerű irodalmi és lírai műveket szavalnak el, míg az énekesek dalműveket adnak elő, gyakran kórusban. A mesemondók kétes valóságú történeteket mesélnek el stb. A mutatványosok néha több kiegészítő művészetet tanulnak, hogy növeljék repertoárjukat és egyedi előadásokat alkossanak. Például egy bárd ötvözheti a zene, az ének és a költészet művészetét.

[PAP] (Bíró, Kultista, Druida, Kolduló, Próféta...) A papok sokféle szerepet tölthetnek be a társadalomban; az istenek hivatalos vezető misecelebrálója, elméjében fény gyúlt látnok, aki követőivel kel útra istenük megtalálására, hivatalnok egy teokráciában és így tovább. A papoknak nem feltétlenül kell vallásosaknak lenniük, vagy hinniük az általuk szolgált ideológiába, míg mások csodákat kaphatnak istenségüktől megfelelő vezeklésük jutalmaképpen.

[PÁSZTOR] (Tenyésztő, Csordás, Kondás, Gulyás, Csikós...) Állatcsordákat nevelnek és gondoznak, nem feltétlenül háziasított állatokat – bármit a kecskéktől a vándorló mamutokig. A legtöbb pásztor napokat vagy akár heteket tölt a síkságon vagy a dombokon, biztosítva, hogy vadállataik elegendő táplálékot és vizet kapjanak, miközben a ragadozókra is figyelnek. A pásztor nem feltétlenül neveli saját jószágait; egyesek bérbe állnak, hogy nagy távolságokban levő piacokra kísérjék a jószágokat, vagy készségeiket felhasználva készleteket vásároljanak a kevésbé jártas ügyfelek számára. Magányos szakma lehet, de a pásztorok általában ismerik a vidéket, az évszakokat és állataik szokásait.

[SÁMÁN] (Animista, Sátánista, Veszettember, Ördögűző, Banyaorvos...) Az orvosságos ember, a boszorkánydoktor, a bölcs asszony: mind kommunikálhat a szellemekkel és az ősökkel; megérti a szellemsík titkait, amely a világunk felett, alatt és körülötte rejlik. A sámán nagy mélyrelátással és hatalommal rendelkezik, vagy legalábbis elhitetik ezt. Nem mind rendelkezik mágikus erővel, néhányan csak a rájuk ruházott rituálékat és hagyományokat követik. Mások egyenesen sarlatánok, akik trükközéssel csapják be közösségük hiszékeny tagjait. A primitív közösségek ellenére sok civilizált kultúra is hisz a szellemvilág erejében, például a meghalt ősök kiengesztelésében.

[TISZTVISELŐ] (Miniszter, Felügyelő, Gondnok, Adószedő...) Azok, akiket hivatalba neveznek vagy választanak ki, valamilyen adminisztratív feladatok ellátásával megbízottak, és bizonyos fokú felhatalmazást kapnak parancsaik betartásának biztosítására. Ilyenek például a nagybirtokok rabszolgaintézői, a céhmesterek, a hivatalnoki írástudók, a jogvédők vagy az adószedők. A szervezet vagy a kormány méretétől és összetettségétől függően a legtöbb tisztviselő emberek csoportját irányítja, hogy segítsen feladataik ellátásában.

[TOLVAJ] (Betörő, Szélhámos, Orgazda, Rabló, Sírrabló) Örömmel lopnak, vagy épp kénytelenek másoktól lopni, hogy eltartsák magukat. Kezdve az utcán rabló vagy zsebtolvajló piti bűnözőktől, a bandavezérekig és az aranynyelvű szélhámosokig. Habár a tolvajok városi környezetben gyarapodnak, kevésbé civilizált kultúrákban is léteznek, törvényen kívüli brigantikként és szomszédos törzsek portyázóiként. Néhány tolvaj a sírrablásra szakosodott, ellopva a holtak sírboltjainak értékeit. Néhány önálló vagyonos erszényvágó és betörő egyszerűen unatkozó egyének, akik a kalandos izgalomért lopnak.

[TUDÓS] (Krónikás, Könyvtáros, Filozófus, Skald, Írnok...) A tanulás és a tudás őrzői és keresői, a tudósok és írástudók olyanok, akiket lenyűgöz a tudás és az abban rejlő hatalom. Nem feltétlenül korlátozódnak a poros könyvtárakra vagy a fojtogató szkriptóriumokra; aktív felfedezők és levéltárosok lehetnek, akik tovább akarják fejleszteni tudásukat vagy kódex gyűjteményüket. A tanulásuk az írástudástól sem függ; egyesek memorizálják és szóban adják át tudásukat. Némely tudósok bizonyos témák szakemberei, például egy törvényhozó, akit jogi kódexek bemagolására és idézésére alkalmaznak.

[UDVARONC] (Tanácsadó, Összeesküvő, Küldött, Követ, Talpnyaló...) Hagyományosan az úriasság vagy nemesség tagjai, udvaroncok azok, akiket egy uralkodó vagy kormány szolgálatába hívnak, hogy tanácsadóként, társként, segédként vagy egyszerűen lakájként működjenek. Meggyőző, mélyrelátó vagy diszkrét képességük miatt választották, gyakran ők a hatalomközvetítők a belügyi és külügyi politika mögött. Némely udvaronc valójában egy másik, idegen nemzet nagykövete. Az udvaroncok sokat látnak és hallanak az állam ügyeiről, sokat tanulhatnak a politikáról és a magas helyeken zajló botrányokról. Bármi legyen is politikai álláspontjuk, az udvaroncok mesterkedései megmenthetnek vagy alááshatnak egy nemzetet.

[ÜGYNÖK] (Agitátor, Merénylő, Nyomozó, Besúgó, Kém...) Az ügynök feladata, hogy jelentést tegyen és titokban fellépjen azok ellen, akiket munkáltatója szemmel akar tartani. Megfigyelésüket, felfedezésüket és tevékenységüket titokban végzik. Bárki lehet ügynök: szolgák, koldusok, nemesek, sőt gyerekek is. Ugyanígy egy ügynök alkalmazója is bárki lehet az elcsüggedt szeretőtől, egy küszködő kereskedőtől egy nemzet uralkodójáig. Az ügynökök többnyire információ továbbításával vagy kisebb szabotázs végrehajtásával foglalkoznak, bár időnként némelyik merényletet hajthat végre, ha megfelelő az indok vagy a fizetés.

[VADAK URA] (Állattenyésztő, Vadszelídítő, Állatkerti Gondozó...) A közösség különböző szereplői számára vadállatok elfogásával, kereskedésével, tenyésztésével, istápolásával vagy háziasításával keresi kenyerét. Ilyenek például a lósuttogók, a solymárok, a kopómesterek, a kígyóbűvölők és hasonlók. Néhányan látszólag vad állatokat nevelnek háziasított használatra, míg mások a magán állatkertekben bemutatott bestiákat gondozzák. Páran elfogott állatokat nevelnek át őrzőkké, harctéri fegyverekké vagy veremharcos és gladiátor viadalhoz versenyzőkké.

[VADÁSZ] (Erdész, Vadorzó, Gyűjtögető, Prémvadász...) A lények megtalálásáért, nyomkövetéséért és megöléséért felelős. Akárcsak a pásztor, jól ismeri a vidéket és az állatok viselkedését. Sokféle módon vadászhat: sima becserkészés, csapdaállítás vagy karámba hajtás. A vadászat célja kultúrától függ. A legtöbben pusztán az élelemszerzés céljából keresnek zsákmányt, néhány vadász azonban a halálos ragadozók kiirtására vagy az állatok értékes testrészek kiszedésére szakosodott (például szőrmék, szarvak vagy fogak). A vadászok gyakran tanulnak kiegészítő mesterséget az általuk megölt lények megőrzéséhez vagy nyúzásához.

 

GURPS Historical Folks

Csak a felsorolást ollózom ide:

Adószedő
Alkimista
Atléta
Ágyas
Állatszelídítő
Bankár
Barbár
Bába
Bádogos (kolompár, kontár, üstfoltozó)
Bányász
Bíró (döntnök)
Bohóc
Borbély
Bölcsész (tudósfő)
Bőrműves
Búvár
Céhmester
Csaposlány (pincérnő)
Csillagász
Csónakos
Dajka
Dalnok (bárd, trubadúr, lantos)
Előfutár
Erdőkerülő
Ékszerész
Építészmérnök
Építő
Favágó
Fazekas
Fegyverkovács
Felfedező
Feudális nemes
Filozófus
Fogadós
Foglár
Füvesember, gyógyszerész, patikus
Gyászoló
Halász
Harckocsis
Házi szolga
Hentes
Hivatalnok
Hírnök (futár, hírvivő)
Illatszeres
Írnok
Író
Jobbágy (paraszt, földműves)
Jogász (ügyész)
Jós
Karavánvezető
Katona
Kereskedő
Kertész
Kézműves
Királyi tanácsadó
Kisbíró (kikiáltó, rikkancs)
Kínzómester
Kocsis
Koldus
Kormányzó (nádor, stb.?)
Kovács
Követ
Kuplerájtulaj (bordélytulaj)
Kurtizán
Lakatos
Masszőr
Matróz
Mesemondó
Méhész
Molnár
Munkás
Művész
Nádfedő
Nemeshölgy
Orvos
Órakészítő
Pajzshordozó (fegyvernek, fegyvervivő)
Palota eunuch
Pap
Parancsnok
Patkányirtó
Pária (kitaszított, számkivetett)
Pásztor (juhász, kondás, gulyás, csiszár…)
Politikus
Professzor
Remete (aszkéta)
Ruhaiparos
Sámán
Serfőző/Pálinkás/Borász
Szakács
Szerzetes
Színész
Talpnyaló
Tanonc, inas, famulus
Térképész
Temetkező
Tolmács
Tűzoltó
Udvaronc
Utcakölyök
Utcalakó
Úti vezető (idegenvezető)
Vadász
Vándorárus (utcaárus, zsibárus)
Városőr (csendőr)
Vendéglős
Zarándok
(Kormány ellenőr, kormánybiztos?)
(Főszolga, komornyik?)

 

Ars Magica

Cserkész (grog): Utastársaid nem nélkülözhetnek téged, mivel te kutatod fel a legbiztonságosabb utat a vad vidékeken és elvárják tőled, hogy hamarabb vedd észre az ellenségeket, mielőtt azok figyelnének fel rátok. Képesnek kell lenned arra is, hogy megbecsüld a rátok váró fenyegetést, de ezt még valahogy tudatnod is kell a feletteseiddel. Ha jól végzed a munkád, társaidtól sok köszönetet kapsz és a zsákmányból is elsőként részesedhetsz. "Nem az a fontos, hogy lopakodj, hanem az, hogy felfogd, mi történik körülötted. Nagyon veszélyes ám, hogy mindenki előtt megyünk. Az biztos, hogy fürge lábakra van szükség."

Íjász (grog): Custos vagy, s amikor a turba megindul, téged általában a hátsó vonalakba osztanak az összecsapás első jelére, ahol aztán nyílzáport zúdíthatsz az ellenségre. Útitársaid rád számítanak támogatásért és elvárják, hogy éberen őrködj, nehogy lesből támadhassanak rájuk, míg ők maguk közelharcba bocsátkozva nem figyelhetnek mindenfelé. Azt is kérhetik, hogy ölj meg egy meghatározott célpontot, mint például az útonállók vezérét, mielőtt még küzdelembe bocsátkoznátok. Ha rosszul célzol, barátaidat esetleg olyan csatába kényszeríted, ahol hátrányban küzdenek majd. "Megvannak... egy pillanat."

Koldus (grog): Azért jöttél a conventusba, hogy koldulj az itt élőktől. Néhány társaddal éldegéltél a falakon kívül, de hamarosan felfedezted, hogyan surranhatsz be és emelheted el mindazt, amire csak vágytál – úgy tűnt, senki sem veszi észre. Nemsokára aztán kijött az egyik mágus és meghívott, hogy maradj, "hogy megfizesd, amit elvettél", mondta. Mit tehettél volna? Most aztán együtt élsz a turbával, de még mindig nehezedre esik végigdolgozni a napot. Tökélyre fejlesztetted a képességed, hogy elfoglaltnak tűnj. "Igenis, uram. Olyan keményen dolgozom, ahogy csak tudok. Igenis, uram, gyorsabban fogok dolgozni. Uram, esetleg nem volna pár fölös fityinged a számomra?"

Lovász (grog): Bizonyára egyszerű lovászinasként kezdted. Ezzel még kiskorodban azért bíztak meg, hogy ne legyél láb alatt. Ahogy cseperedtél, egyre inkább megbecsülted a foglalkozásod; ennek köszönheted, hogy tető van a fejed fölött, pompásan puha ágyban alhatsz és olyan társaságod van, akik hálásak a tevékenységedért és sosem beszélnek vissza. Nem vagy custos, de a conventus harcosai általában jól bánnak veled, mert értékelik az elvégzett munkád. "Jó dolgom van itt a conventusban és sokkal tartozom nekik. Befogadtak, amikor még kölyök voltam és csak itt érzem jól magam. Meglehet, egy napon még custos is válhat belőlem."

Őrparancsnok (grog): Csak pár olyan csatlós van, aki ilyen magas rangot kap. Számos turbáért vagy felelős. Befolyásod miatt alantasaid és feletteseid egyaránt tisztelnek; saját szállásodon élsz, jó ételeket eszel és gyakran bíznak meg különféle küldetések elvégzésével. Megbízásod egyúttal hatalmas felelősséggel is jár. Ügyelned kell rá, hogy a csatlósok elvégezzék a feladatukat, hogy az őrszemek éberek (és józanok) maradjanak, amíg szolgálatban vannak. Végül pedig te vagy a felelős az embereid cselekedeteiért, hogy szükség esetén megbüntesd és megjutalmazd őket. "Általában nem az újoncok keverik a bajt – ők túlságosan félnek, semhogy akár szólni merészelnének – mindig a veteránok miatt van a ribillió. Azt hiszik, mindent jobban tudnak, még a mágusoknál is jobban és nem hallgatnak az észérvekre. Néha beléjük kell vernem az érveimet."

Őrszem (grog): Akár valamiféle büntetésből, akár azért, mert tudják, mennyire éles a szemed, vagy akár azért, mert sokáig kibírod alvás nélkül, gyakran kerülsz őrségbe. A conventusban ez azt jelenti, hogy az erőd falain kellett őrjáratoznod, vagy egy bezárt ajtó előtt posztolnod. Idegenben viszont alvó társaid nyugalmára vigyázol. Megtanultad értékelni az őrszolgálatot: elég időd van, hogy foglalkozz magaddal és függetlenségre tanít. Bár még nem vagy custos, de lehet, hogy hamarosan kitüntetnek ezzel a tisztséggel, amikor megmented majd egy szunyókáló mágus irháját. "Alvás – ez az, ami után epekedsz. Az ötödik harangütés után a szempillád elnehezül és irigyen bámulod az alvókat. De én mindig figyelek, bármennyire fáradt is vagyok. Túl sok ellenségünk van, semhogy figyelmetlen lehessek. A conventus bukása nem az én lelkemen szárad majd, ebben biztos lehetsz."

Pajzshordozó (grog): Egyike vagy a conventus legmegbízhatóbb és leghűségesebb custosainak és egy mágus bízza rád az életét. Együtt utazol vele: állandóan készenlétben kell lenned, hisz megesküdtél, hogy megvédelmezed – akár saját életed árán, ha arra van szükség. Az a feladatod, hogy távol tartsd a támadókat a mágustól addig, amíg alkalma nem nyílik varázsolni. Mivel a mágus annyira függ tőled a küzdelemben, kialakult köztetek egyfajta kapcsolat; melyről hamar meg lehet feledkezni, amikor valakinek kockán forog az élete. E kapcsolat miatt a mágus a bizalmába fogadott és akár különleges bánásmódban is részesülhetsz. "Nem arról van szó, hogy kedvelem az őrömet. Kétségtelen, hogy van, amikor nem tetszik a szaga, azonban megvallom, ha veszélybe kerül az életem és csak egyvalaki lenne mellettem, akkor mindent megadnék, hogy ő legyen az..." (egy mágus magyarázza közeli kapcsolatát a pajzshordozójával)

Szakács (grog): Képességeidet nem mindig méltányolják, de a conventusbéliek hamar felmagasztalják a neved, amikor nehéz idők járnak és a napi kimerítő munka után a jó ebéd az egyetlen vigaszuk. Amikor viszont kimerülőben vannak a készletek, határozott viselkedésre van szükség, főleg ha a bajkeverő torkoskodókkal kell szembenézned. Néha még út közben is szükség van a szaktudásodra, amikor a turba és az a fura mágus útra kel. Az úton a jó hangulat kizárólag a meleg ételen múlik, így hát a mágusok hozzád fordulnak, hogy a többiek kedve ne lankadjon. "Moslék?! Mi az, hogy moslékot főztem? Téged kellene felszeletelnem és beleöntenem a bográcsba, csakhogy te túlságosan cingár vagy és csak a kutyáknak lennél jó – eszitek, nem eszitek, nem kaptok mást!"

Szolgálólány (grog): A conventus egy vagy több fontos lakójának személyi szolgálója vagy. Lehetsz egy lovag apródja, egy mágus pohárnoka, vagy egy hölgy gardedámja. Bár úgy tűnhet, alárendelt helyzetben vagy, jól élsz, megfelelő ételt, szállást és meleg ágyat kapsz. Ha viszont a gazdád hajlamos az utazgatásra, hamar úton találod magad és állandó veszélyek közt kell élned. A magas rangúak között forgó csendes megfigyelőként számos titkukat ismered és ezeket saját magad boldogulására is felhasználhatod. "Arra törekszem, hogy minél kényelmesebbé tegyem a gazdám életét, és amennyire sikeresen végzem a munkám, annyira meg is jutalmaznak érte. Az is a feladatom, hogy megóvjam a gazdámat a világ kellemetlenségeitől."

Vezér Őrszem (grog): Te vagy a turba legjobb verekedője. Custos vagy és ezt mindenki tudja rólad. Ha küzdelemre van kilátás, te vezeted a társaidat és átgázolsz minden akadályon, mely köztetek és az ellenség között áll. Ha ez azt jelenti, hogy meg kell rohamoznod egy várkastély főkapuját, ám legyen. Legalább erős páncélod van és csatlós komáid csodálnak, de az biztos, hogy nem szeretnének akkor veled lenni. "Én vagyok a legvadabb. Én vagyok a legádázabb. Én vagyok a turba legkeményebb grogja."

 

 

Erdőkerülő (bajtárs): Az uraság vagy a király erdőire vigyázol, vagy azokra a földekre felügyelsz, melyeket a conventus mágusainak adományoztak. Bárhogy is, saját magad őrzője vagy, de mindig kutatnod kell az orvvadászok nyomait, mert ha nem véded meg a rád bízott vadakat, akkor a vadorzó keze helyett könnyen a tiédet csaphatják le. Nagy hasznára vagy a conventusnak, mivel jól ismered az általad felügyelt földeket és segíthetsz a mágusoknak, hogy megtalálják, amit keresnek ott. Ennek fejében a conventus társaságot biztosít, mivel a legtöbb közember fél tőled – nem akarják, hogy felismerd őket. "Az erdő e részében ügyelj a lépteidre! Él errefelé egy komisz kis tündér. Én még ugyan sosem láttam őt, csak hallottam, de folyton azon mesterkedik, hogy elbotoljam az ágakban és a gyökerekben. Úgy gondolom, nem bántottam őt, és fogalmam sincs, mi oka van rá, de valami miatt nagyon dühbe gurult."

Hölgy (bajtárs): Művelt vagy és nagy gyakorlatod van a társadalmi kapcsolatok terén. Ilyen helyzetekben számodra mindig a legkedvezőbben alakulnak az események és elég magas rangú vagy ahhoz, hogy kedved szerint cselekedhess. Az élet az udvarban kitölti minden idődet, ugyanakkor viszont nagyon untat. Kíváncsiságból és kalandvágyból kerültél kapcsolatba a conventusszal. A biztonság kedvéért ezt a kapcsolatot titokban tartod, hiszen ha kitudódna, elkerülnének az udvarnál. "Mi az, hogy nem viszed a poggyászom? Én a báró bizalmasa vagyok! Ha ez a fülébe jut, lecsapatja a fejed!"

Kereskedő (bajtárs): Mindenféle áruval kereskedsz, talán te vagy a conventus vándorkereskedője. Mint ilyen, bekóborlod a világot és beszerzed mindazt, amire a conventusodnak szüksége lehet. Ha éppen nem utazol, akkor is tartod a kapcsolatot az ismerőseiddel, vásárlóiddal és szállítóiddal. Ha nem tennéd, a mágusok lemondanának a szolgálataidról, akkor pedig miből élnél? Az utazó mágusok gyakran magukkal visznek, hogy tárgyalj az emberekkel és átláss "kisszerű üzleti trükkjeiken". "Biz'a, jártam Ibériában – vad hely az, az átkozott mórok megszállták és persze ott vannak a Flambeau rokonaitok nyomai is. Sőt, még a keresztesekkel is üzleteltem valamicskét. Mért kérded?"

Kínzómester (bajtárs): Egykor talán egy uraságnál dolgoztál és talán még ma is neki munkálkodsz, csak időnként ajánlod fel szolgálataidat a conventusnak. Nem kell feltétlenül szeretned azt, amit csinálsz, azonban az kétségtelen, hogy megélsz belőle. A mágusok bizonyára nem verik nagydobra, hogy igénybe veszik a szakértelmed, de nem tagadhatják, hogy módszereidet siker koronázza. Azzal, hogy a conventusnak dolgozol, legalább valami jó ügy érdekében is teszel valamit. A mágusok néha bizonyos küldetésekre invitálnak, ahol attól tartanak, nehezen jutnak majd értesülésekhez. "Csak egy pillanatig fáj majd."

Lovag (bajtárs): Harcos vagy és esküt tettél, hogy egy magasztos hatalmat szolgálsz. Ez lehet az urad, vagy a királyod, de akár egy mágus, egy conventus vagy maga Hermész Rendje. Talán a conventus megvédett téged és az embereidet a múltban és most törleszted az adósságod. Lovagként bejáratos vagy minden társadalmi körbe, mágikus és köznapi emberek közé egyaránt. A mágusok tehát a saját és a külvilági hatalmak közvetítőjeként is a hasznod veszik. A conventus védelme elképzelhetetlen lenne nélküled, ennek érdekében felajánlottad páncélod, számos fegyvered és a hátasod. "Üdvözlégy, idegen. Látom a címerpajzsodon, hogy Leopold hercegnek tartozol hűséggel. Tán nem tudtad eddigelé, de én vagyok e földek őrizője és régóta égeti kebelem a harag Leopold herceg ellen..."

Őrkapitány (bajtárs): A conventus valamennyi csatlósának parancsnoka vagy és ezt a rangot példamutató szolgálatodért nyerted el. Bár még tevékenykedsz a csatlósok közt, időd jelentős részét már papírmunkával töltöd, például a csapataidról rendszerezed az információkat, vagy listát állítasz össze a készletek feltöltéséhez. A mágusok téged bíznak meg, hogy állíts össze egy turbát az utazáshoz és megbíznak a tapasztalatodban, hogy gyakorlott, derék csatlósokat választasz. Ezzel a hatalommal megteheted, hogy saját magad is beválasztod a csapatba s így elmenekülhetsz az unalmas feladatok elől. "Hé, te ott, miért nem a feladatod végzed? Amikor én még egyszerű közember voltam, sosem bóklásztam el a szolgálatból. Az Ég rá a tanúm, hogy ti csatlósok napról napra megbízhatatlanabbak vagytok!"

Remete (bajtárs): Valaha te is része voltál a társadalomnak, de kiközösítetted magad, vagy elüldöztek, és ettől kezdve (feltételezhetően vallásos meggondolásból) magányos életet élsz. Társtalan életed során sokat megtudtál az emberekről, a világról és a természetfölöttiről. Sajnos azonban az egyszerű embereknek nincs ilyen éleslátásuk és egyszerűen nem értenek meg téged. A mágusok legalább meghallgatnak és tiszteletben tartanak; ők is hozzád hasonlóan elvonult, elmélkedő életet élnek. Nem biztos, hogy a conventusban laksz, de bizonyára nem túlságosan távol attól. "Sose lehet tanulni a magányban. A világ titkai akkor nyílnak meg előtted, amikor a halandóság már nem fogja be a füled. Sokat megtudtam egyedüllétem során, talán többet is, mint amennyit meg kellett volna tudnia bárkinek is."

Szerzetes (bajtárs): Egyházi személy vagy, szegénységi fogadalmat tettél és megesküdtél, hogy a köznép szolgálatának szenteled az életed. Azért foglalkozol a mágusokkal, mert tudod, hogy jó emberek, vagy legalábbis azok lehetnének. Abban sem látsz kivetnivalót, hogy megpróbáld keresztény hitre téríteni őket, és ügyelsz rá, hogy ne vegyék félvállról az Egyház ügyeit. Mindezeken túl a conventusnak köszönhetően alkalmad nyílik rá, hogy világot láss és megtedd mindazt, amit a fogadalmad nem tilt meg. "Jó reggelt, fiam! Talán elmondhatsz nekem valamit... Tegnap éjjel visszavonultam a kamrámba és buzgó imádságba merültem, amikor rettendő robajt hallottam odafentről, aztán pedig kiáltozást. Ugye nem a kamrám fölötti laboratóriumotokban történt valami?"

Trubadúr (bajtárs): Vándordalnok vagy, afféle színész-zenész-komédiás. Bár valaha sokat kóboroltál a világban, mostanra már letelepedtél a conventusban. Az itt élő emberek kedvelik a zenéd és jól megfizetik a dalaid (akár pénzzel, akár étellel-itallal). Úgy tűnik, néha még a tartózkodó mágusok is élvezik egy-egy nótád. Arról már nem is beszélve, hogy a conventusnál gazdagíthatod a repertoárod. Rengeteg legendát hallhatsz itt és időnként még részt is vehetsu legendákba illő tettekben. "Ah, hát sajnálnál egy korty bort e kiszáradt toroktól? Köszönöm néked."

Zsivány (bajtárs): Természetednél fogva furfangos és megbízhatatlan vagy. Vagyonod legnagyobb részét alighanem városban szerezted, de amikor a mágusok rád bíznak egy feladatot, jó pénzért elvállalod. Ha egy conventusnál folyamatos munkára számíthatsz, nem kizárt, hogy odaköltözöl és a mágusok védenek meg a törvénykezés elől – persze valamit azért dolgoznod is kell. Amikor a mágusok útnak indulnak, gyakran velük tartasz és értesüléseket, apróbb tárgyakat szerzel be. "Bon jour, mes ami. Attól tartok, meg kell szabadítanom önöket az értékeiktől. Segítőkész ember vagyok és úgy látom, a terhükre vannak. Tartság úgy a kezüket, hogy jól lássam. Tudom, miféle népek maguk. Ha mágiának csak a legkisebb nyomát is felfedezem, én bizony..."

A Bonisagus Ház mágusa: x

A Björnaer Ház mágusa: x

A Criamon Ház mágusa: x

A Diadne Ház mágusa: Nem játszhatsz a Diadne Házhoz tartozó mágussal. Több száz évvel ezelőtt eltörölték őket és azóta rejtőzniük kell. Hermész Rendje már nem ismeri el a Ház létezését.

Az Ex Miscellanea Ház mágusa: x

A Flambeau Ház mágusa: x

A Jerbiton Ház mágusa: x

A Mercere Ház mágusa: x

A Merinita Ház mágusa: x

A Quaesitoris Ház mágusa: x

A Tremere Ház mágusa: x

A Tytalus Ház mágusa: x

A Verditius Ház mágusa: x

 

Worlds Without Numbers

A játékban ugyan négy kaszt van (Szakértő, Varázsló, Harcos, Kalandor), de annak megválasztása előtt lehet előéletet választani (vagy kidobni D20-szal):

1: Kézműves, kovács, tímár, ács
2: Barbár, goromba remete, vadember
3: Kocsis, áruszállító vagy lovas küldönc
4: Kurtizán, ringyó, ravasz társaság
5: Bűnöző, tolvaj, szélhámos, betörő
6: Vadász, csapdaállító, magányos remete vagy kivonult
7: Munkás, képzett vagy képzetlen városi melós
8: Kereskedő, árus, házaló vagy boltos
9: Nemes, kolonc fiú, száműzött, fekete bárány
10: Nomád, fosztogatók, törzsi vándor
11: Paraszt, tanyasi, vidéki munkás, jobbágy
12: Előadó, bárd, táncos, énekes
13: Orvos, falusi gyógyító, gyógyító szerzetes
14: Pap, szerzetes, apáca, szent remete
15: Matróz, ladikos, halász, kalóz
16: Tudós, bölcs, varázsló tanonc
17: Rabszolga, leszerződött munkás, menekült inas
18: Katona, bandita, zsoldos, városőr
19: Martalóc, haramia, bandatag, falusi keménykedő
20: Vándor, számkivetett, felfedező, utazó 

 

Scarlet Heroes

A játékban van a négy alapkaszt (harcos, tolvaj, pap, varázsló), de minden szereplőnek lehetnek képességei (melyek értéke legfeljebb 3 lehet), amik közé bármit be lehet pakolni, még ilyen szereptípusokat is, a könyv ezeket sorolja fel. (A játék is csak ezeket a megnevezéseket írja le, nem részletezi őket.) Ahogy látható, a játék háttérvilága távol-keleties beütésű.

Akadémiai deák
Akadémiai tanár
Akrobata
Alkimista
Apát
Aszkéta szerzetes
Asztrológus
Átoktörő
Bandita
Betörő
Bérszerető
Bölcs remete
Bölcs teológus
Bukott nemes
Démonvadász
Dragoman
Egykori sarlatán
Egykori kultista
Erdei remete
Eretnek pap
Falusi látnok
Farmer
Fegyverkereskedő
Fegyvertanár
Fejvadász
Feng shui építész
Hadi mágus
Harcos szerzetes
Hitlovag
Informátor
Íjász katona
Írnok
Jobbágy lelkész
Jobbágy őr
Kalóz
Karizmatikus próféta
Katonai felderítő
Katonai sebész
Katonatiszt
Kitagadott sarj
Koldus
Kolostori szerzetes
Kovács
Kósza paplovag
Könyvárus
Kultuszvadász
Laborkukac
Lakatos
Lázadó vezér
Matróz
Mágus szolgája
Mágusok sarja
Megtért eretnek
Nemesi káplán
Ninja klán
Nyomozó
Orgyilkos
Ortodox inkvizítor
Orvos
Őr
Őrmester
Őrvezér
Paraszt lázadó
Patikus
Párbajhős
Piaci mágus
Rabló
Rabszolga gladiátor
Ritkaság árus
Romkutató
Sarlatán
Sekrestyés rabszolga
Seregkáplán
Száműzött nemes
Szélhámos
Szent remete
Szökött rabszolga
Szörnyvadász
Tanult kereskedő
Tehetséges jobbágy
Tehetséges betörő
Tehetséges kántor
Templomi levéltáros
Templomi mágus
Templomi munkás
Templomi művész
Templomos lovag
Testőr
Tolvajfogó
Tong bandita
Tong pap
Tong varázsló
Tong végrehajtó
Történész
Tudós őskutató
Tüzér
Udvari mágus
Unatkozó nemes
Utcai bandita
Utcai csibész
Utcai hittérítő
Utcai martalóc
Utcai mágus
Utcai ‘mágus’
Vadász
Vadember
Vándor
Vándormágus
Városi vagány
Városőr
Vidéki boszorkány
Világi lelkész

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://theszeusz.blog.hu/api/trackback/id/tr6016739364
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása