2021. ápr 27.

Cats (mini szerepjáték)

írta: Thészeusz
Cats (mini szerepjáték)

Egy mini szerepjáték fordítása még 2011-ből.

Bemutatkozás

Az idők kezdete előtt, mielőtt még az emberek felemelkedtek volna öntelt pozíciójukba, az állatok egyenlőek voltak. Mindannyian áldott egyenlőségben éltek, egészen a nagy mérkőzés napjáig. Minden állat részt vett, hogy megnézze, ki lesz a legjobb. Sok nap után a mérkőzés mezején már csak két állat maradt: a Macska és az Ember.
    Úgy döntöttek, hogy a vesztes gondoskodik a győztesről és az erősebb győztes megvédi a vesztest. A küzdelem kemény és hosszú volt. Mindkét küzdő fáradhatatlanul igyekezett, hogy elnyerje a megegyezett jutalmat. Végül rengeteg nap múlva a Macska bizonyult jobbnak erőben, kitartásban és lelkierőben. Azóta a mai napig a vesztes eteti és szállásolja el a győztest és a győztes védi meg a vesztest.
    Az Ember puhányabb lett és elfelejtette az őt körülvevő veszélyeket, mivel a Macska védelme lehetővé tette számára. A gonosz Szortyok meggyarapodtak és hemzsegnek az egész világon az Ember látókörén túl, de a Macska nem felejtette el kötelességét és továbbra is megvédi őket.

 

A fenyegetés

Az embereket mindig fenyegették a szortyok. Ezek az éteri teremtmények a medúzákra hasonlítanak és láthatatlanok az ember számára. Mindig velünk éltek és a macskák mindig megvédtek bennünket.
     Az egyiptomiaknak volt egy halvány sejtésük, hogy mit is csinálnak értünk a macskák, ezért imádták őket. A szortyok a talaj alatt élnek és az Emberek tudatában kutatnak zsákmányért. Képesek repülni és suhanni a levegőben minden erőfeszítés nélkül. Gyakran átlibbenhetnek szilárd falakon is, de ez szortyról szortyra változik.
     A szortyokat a gyötrődő vagy vétkes Ember vonzza, annak tudatából táplálkozik, a zaklatott tudat pedig könnyűvé teszi az evést. Az akadálytalan szorty belebeghet az alvó Ember hálószobájába, éteri csápjait az Ember tudatába mélyeszti és kiszippantja belőle a gondolatokat, emlékeket vagy akár a személyiségét is. Hány olyan Ember van, aki elment aludni és arra ébredt, hogy elvesztette az emlékeit, képzeletét és humorát…
     A Macskák közvetlenül beavatkozhatnak, amikor azt látják, hogy szorty fenyeget egy Embert. Gyakran támadnak anélkül, hogy gondolnának magukra. Azt is remekül érzik, hogy a szortyokat a nyugtalan emberi tudat vonzza. Szükség esetén a Macska átléphet a Valóságból az Álomvilágba és beléphet egy Ember álmába, ahol tanácsokat adhat, akár cselekvéseket is ültethet a tudatába.
     Amikor egy szorty egy emberi elmén élősködik (a tudat kiszipolyozásával egy csápon át), többféle eredménnyel járhat. Az ember elfelejthet valamit vagy megváltozhatnak gondolatai. Ez nem hangzik túl rossznak. Viszont aki elszenved sok kis támadást vagy egy hirtelen rajzást, az elveszthet egy érzést, érzelmet, elfelejthet beszélni vagy akár meg is tébolyodhat.

Amit nem tudtál a Macskákról

 • Egy fal tetején ülő macska valószínűleg szortyokat figyel.

 • A macska, aki az arcodra ugrik miközben alszol, épp elhárít egy szorty támadást.

 • A macska, aki megkarmolja a lábadat miközben elmész mellette, az egy szorty csápot tép el.

 • A macska azért éber éjszaka, mert a szortyok is éjszaka tevékenyek.

 • A prüszkölő és fújtató macska egy szorty fészekre bukkant vagy egy szorty támadásba került.

 • A szortyok megérzik a macska szagát, a macskaszőr pedig szorty-rettentő.

 • Az öregebb macskák sűrűbben járnak az Álomföldeken.

 • A macskák azért játszanak a fonalgombolyaggal, mert az szortyokkal hadakozó gyakorlat.

 • A macskák szeretnek olyan dolgokban vagy az alatt ülni, amikben vagy ami alatt szortyok rejtőzhetnek.

 

Szereplő (macska) létrehozása

Találd ki a macskád nevét, majd válaszd ki a fajtáját. Ne aggódj nagyon a fajta megnevezése miatt, ha mondjuk „GyömbérTomi”-t szeretnél, csak nyugodtan. Minden macskának van egy Háziállata, aki az az ember, akit a macska kiválasztott, hogy megvédi.
     A macskáknak 10 képessége van, ezek: Ugrándozás, Pofozás, Karmolás, Türelem, Gyorsaság, Mászás, Fülelés, Szeretet, Túlvilág és a AMLM. Minden képességhez dobj 3D6-tal, minden egyes dobást guríts újra. A különböző képességek között nyugodtan cserélgetheted az értékeket, amíg olyannak nem találod, amitől már boldog vagy.

 

Képességek

Ugrándozás: Ha a macska megpróbál fel-, keresztül vagy leugrani, ezt a tulajdonságot használd.
Pofozás: A macska, aki a mancsával be akar húzni vala-minek, ezt a tulajdonságot használja.
Karmolás: Abban különbözik a pofozástól, hogy a karmolást akkor használja, ha el akar kapni valamit vagy mondjuk egy mozgó célpontra akar ugrani.
Türelem: Gyakran van, hogy a macskának egyszerűen várnia kell az ellenségre, ez a tulajdonság az ilyen kihívásoknál használatos.
Gyorsaság: Ezt a tulajdonságot használja a macska, ha inalni, megszökni vagy ehhez hasonló dolgot kell tennie.
Mászás: Akár fára kell felmászni, akár a függönyre, ez a tulajdonság használatos.
Fülelés: A hallás képessége létfontosságú egy macskának. Zsákmányszerzésnél és veszély esetén legtöbbször ez a tulajdonság használatos.
Dorombolás: Időnként csak a szeretet képes megmenteni valakit. Ha egy macska kötelékbe kíván kerülni egy személlyel, hogy továbbítson egy üzenetet, akkor is ezt kell használni.
Túlvilág: Annak a képessége, hogy a Valóságból az Álom földjeire juthasson.
AMLM: A Mindent Látó Macskaszem is létfontosságú adottság a macskának, ezt használva tudja észrevenni az embert fenyegető szortyokat.

 

Kihívás

Amikor egy macska valami nehezebb dolgot szeretne tenni, a játék Mesélője meghatároz a feladathoz egy Kihívás Mértéket, ami egy szám. A játékos dob D20-szal és hozzáadja a megfelelő képességének értékét. Ha az összeg eléri vagy meghaladja a Kihívás Mértéket, a feladatot sikerült végrehajtani. A Kihívás Mértéknél kisebb összeg sikertelenséget jelent. Ha a kocka eredménye 1-es, a feladat kudarcba fulladt, tekintet nélkül az összegre. Ugyanígy ha a kocka eredménye 20-as, akkor a feladat sikeres volt, és ha lehetséges, rendkívül jól.

 

Küzdelem, összecsapás

Amikor az oldalak konfliktusba keverednek, először azt kell eldöntened ki jön először. Ha valaki meglepi a másikat, az jöhet először. Ha a meglepetés elmúlik, mindegyik körben először dobj D20-szal és add hozzá a Gyorsaság értékedet a kezdeményezésért, mindegyik résztvevő a kezdeményezés értékének megfelelő sorrendben cselekedhet, a legnagyobbtól a legkisebb felé.
     Ha két teremtmény harcba keveredik, a soron következő bejelenti, mit szeretne tenni, majd a megtámadott is bejelenti, hogy ő mit szeretne tenni. Aztán mindkét küzdő dob D20-szal és hozzáadja a képességét, a magasabb összeg a sikeres.
     Például egy macska és egy kicsiszorty összeugrik, ahol a macska lett a gyorsabb. A macska megpróbálja megcsapni a szortyot, az pedig igyekszik kitérni előle. A Macska dob D20-szal és hozzáadja a Pofozkodás képességét, a szorty is dob D20-szal és hozzáadja a Sebességét. Ha a macska nyer, megsebzi a szortyot, ha pedig a szorty, akkor félreugrik az ütés elől. Persze a szorty megpróbálhatott volna visszaütni a Macskára, és akkor az is megsérülhet, ha hibázik.
     A sikeres Pofozkodás 1D6 sebzést, a sikeres Karmolás pedig 2D6 sebzést okoz a célpontnak. Karmolással csak a küzdelem első körében lehet próbálkozni vagy teljes meglepetés esetén.
     Két egymást követő sikeres Pofozkodás lehetővé teszi a macskának, hogy automatikusan megharapja ellenfelét a következő körben 3D6 sebzést okozva azzal.
     Amikor egy lény megsérül, a képességei az okozott sebzés értékével csökkennek. Mondjuk egy macska 5 pontot sérül egy kutya harapásától. A játékos úgy dönt, hogy 2 pontot von le a Dorombolás és Karmolás képességéből, a maradék 1 pontot pedig a Fülelésből. A sérülés kiheverhető, 1 pontot kapsz vissza minden 8 órányi pihenés után.

 

Szorty-példák

Mindenféle alakú és méretű létezik. Szó szerint az apró pók méretűtől a háznagyságúakig terjed. A szorty-csáp hossza nem függ össze a mérettel. Lehetséges, hogy egy apró szorty kint vár a ház előtt, miközben az egyik csápja bekígyózik a konyhaablakon, felkúszik a lépcsőn a hálószobába és kiszívja az ágyban fekvő ember gondolatait.

Kicsiszorty: A kicsiszorty nem szükségképpen fiatal is. Hajlamosak olyan emberekre vadászni, aki épp nehéz szellemi munkát végez. Az lefoglalt tudat nehéz bűze vonzza őket.
Sebesség 2D6, Pofozkodás 1D6, Mászás 2D6, Repülés 3D6, Csápolás 2D6

Közepes szorty: A közepes szortyok az ifjú elmék vérszomjas vadászai. Jobban észreveszik a finom kaját, mint a kisebb szortyok sürgető szükséglete nélkül. Ezért vadásszák a kisebb emberi elméket, melynek kisebb a védekezése.
Sebesség 2D6, Pofozkodás 3D6, Mászás 3D6, Repülés 3D6, Csápolás 3D6

Baziszorty: A nagy szortyok állandóan éhesek és mindig a legtáplálóbb gondban levő tudatokból igyekeznek falatozni. Jellemző rájuk, hogy lebegnek az utca fölött és 20 tudatból táplálkoznak 20 házban egyszerre (amikor minden macsek valahol máshol van persze).
Sebesség 3D6, Pofozkodás 4D6, Mászás 3D6, Repülés 4D6, Csápolás 5D6

 

További ellenségek

Nem csak éteri szortyok, de számos más ellenség is létezik, amitől a macskának meg kell védenie az emberiséget, még ha közülük nem is mind mágikus.

Madár: A madarak a szortyok távoli rokonai, de velük ellentétben nem az emberekből táplálkoznak. A madártojás a szortyok kikelésének egyik lehetősége. Nem ritka, hogy amikor egy madár költ, a szorty is akkor költ. A törpepapagáj a leges-legrosszabb, tojásaiból 5-10 Szorty is kikelhet (D6+4).
Sebesség 2D6, Repülés 4D6, Csipkelődés 1D6

Kutya: Majdnem ugyanolyan természetes ellensége a Macskának, mint a szorty. A Kutyák azon egyszerű okból szeretik az embereket, hogy kellemes, euforikus érzéssel jár amikor a szortyok az emberekből esznek, mivel olyankor többet foglalkoznak velük az emberek. A szortyok nem hadakoznak velük. Amikor egy Kutya megkerget egy Macskát, azért van, mert megfosztják őket attól a jóleső érzéstől.
Sebesség 3D6, Harapás 2D6, Ugrás 3D6

Szellem: A kísértetjárta házak veszélyes helyek az embernek. A szellem nagyon-nagyon ragyogó fény a szortyoknak, messziről vonzza őket pszichikus energiáikkal. A szortyok raját vonzó szellem nagy veszélyt jelent minden közelben levő emberre.
Sebesség 2D6, Pofozkodás 2D6, Repülés 3D6

Egér: A házi vagy kerti egér nem olyan ártatlan, mint ahogy az ember hiszi. Az egerek idegenek a Földön és vágyakoznak az ember házaiba. Habár nem támadják közvetlenül az embert, ellensúlyozzák a macska szagának és szőrének védelmi értékét. Több Egér egy házban sokkal kiszolgáltatottabbá teszi az embereket a Szorty támadásoknak, emiatt a macskák ellenségeivé váltak.
Sebesség 4D6, Pofozkodás 1D6, Mászás 3D6

 

Játékesemények kitalálása

A játék elkezdéséhez létre kell hozz egy Családot, akiket a játékosok Macskái védenek. Például: Apa – Hornyák Géza, 35 éves; Anya – Hornyákné Stanecli Róza, 34 éves; Lány – Marcsi, 17 éves; Fiú - Peti, 6 éves.
     Aztán amikor a játékosok létrehozzák a macskájukat, mindegyikük kiválasztja a család egy tagját, akit Házikedvencnek fogadnak.
     Létre kell hoznotok a családi ház vázlatos térképét, lehetőleg a kerttel együtt, és ha a játék megkívánja, a közeli utcával is.
     A következő kicsit bonyolultabb lesz a mesélő számára, meg kell írni egy küldetés, amit a macskáknak el kell végezniük. Ez lehet egy szorty kinyírása, aki beszivárog a házba, miközben figyelni kell egy madárfészket, lesve a szortyok kikelését.
     Ezek az egyszerű küldetések nem túl nagy kihívások, sokkal mókásabb felkavarni egy kicsit a helyzetet különálló elemek hozzáadásával, ami bekapcsolódhat. Mondjuk a madárfészek odakint a fán a fiú ablaka előtt van.
     Ez nyilvánvaló ok, hogy aggódjanak a macskák. Minden, amit hozzáadtok, még izgalmasabbá teszi a kalandot. Mi van, ha egy gyerek rosszat álmodik és ezek az álmok vonzzák a szortyokat? Hozzáadhattok még több galibát. Mi van, ha a szülők aggódnak a gyerekek rossz álmai miatt és dajkát fogadnak a gyerek figyelésére, a dajka viszont nem szereti a macskákat?
     Így már egész szép kis kihívásnak nézhettek elébe. A macskáknak meg kell védeniük a gyereket, de van egy bökkenő: a dajka. A játékosoknak figyelemmel kell tartaniuk a fészket és meg kell próbálniuk bejutni a gyerekszobába, ahonnan a dajka igyekszik kihajítani. Közben a szortyok talán lelebegnek a tetőről vagy felfelé az emeletre. Szóval a macskáknak mindenhol figyelniük kell!
     Ha másképp szeretnétek játszani a fenti játékkal, a macskák próbálhatnak bejutni a gyerek álmaiba és felfedni a rossz álmok okát. Ha ezzel próbálkoznak, a mesélőnek ki kell dolgoznia az okot és egy lehetséges módot a megszüntetésére. A gyerek talán fél egy közelgő iskolai dogától, és a macskák talán beléphetnek a tanár álmaiba a vizsgakérdésekért (igen, csalnak) és igyekeznek valahogy átadni a gyereknek. Vagy mondjuk lehet, hogy a tanár mégsem akar dogát íratni valamiért?

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

természetfeletti alapmotor játékkörnyezet