Tiny D6 rendszer (ismertető)
2021. június 28. írta: Thészeusz

Tiny D6 rendszer (ismertető)

Egy minimalista szerepjátékcsalád bemutatása a Tiny Gunslingers és a Tiny Frontiers kiadványokon keresztül

Ez egy baromira tetsző rendszer, azok közé tartozik, hogy bárcsak ilyenekkel nyomtuk volna annó, amikor még tudtam játszani a barátokkal rendszeresen, talán nem koptak volna el ebből a hobbiból.
    Az idők során sokféle pehelyszabályos szerepjátékos rendszert ismertem meg, általában szerettem is őket, de erről már írtam korábban (és jó eséllyel fogok is még).
    Bennem is megfogalmazódtak ilyesfajta koncepciók, néhányat el is kezdtem megvalósítani, de általában nem jutottam sokáig. A legelső egy olyan volt, amiben még voltak alaptulajdonságok értékekkel, amihez aztán csak fix egyedi jellemzők járultak, amiknek már nem voltak szintjeik: vagy rendelkezik velük az adott szereplő vagy nem (mintha a DnD3-ban nem lennének képzettségek csak képességek). Egyszerű és karakteres különbséget adtak a szereplőknek. Ugyanezt az alapgondolatot végül a Two-Fisted Tales játék valósította meg… vagy hát nagyon hasonlót. Utólag már az alapstatokat is kihagytam volna. Na, ezt pedig a TinyD6 valósította meg (az enyémben mondjuk voltak hátrányos képességek is).
    Egy másik kialakult elképzelésem az volt, amit a régi videójátékok adtak (illetve a “KJK” könyvek), hogy talán jobban lehetne mind KM-ként, mind játékosként “matekolni” a szereplők strapabírásával, ha a kitartás pontok vesztesége stabilabb lenne, mondhatni egy sérülés csak egy életerő pontot vonna le.
    Később sikerült megismerni a TWERPS játékot, amiről még a Rúna Magazinból hallottam először és bizgatta a fantáziámat. Viszont megismerve (bár nagy tisztelője vagyok, több eredeti kiegészítőt is sikerült beszereznem) mégis azt gondoltam, hogy ez meg már túlontúl eccerű a maga egyetlen értékével (igaz, közben igyekszik megtartani a “szimulációs” hozzáállást a mezőkre bontott játékterepével, valamint a sérülés kihat a szereplő cselekvőképességére is).
    Na, de vissza a TinyD6-ra.
    Egyelőre csak a vadnyugati (Tiny Gunslingers) és az űrscifi (Tiny Frontiers) feldolgozások vannak meg, ezek alapján írom az ismertetőt.

 

Alaptulajdonságok és próbadobás

Nincsenek alapstatok. Akár egy feladat megoldásáról, akár egy mentődobásról van szó, két dobókockával kell gurítani alapvetően (az egyszerűség miatt ez a játék is csak hagyományos hatoldalú kockát használ). Ha bármelyik kocka eredménye legalább öt, akkor a próba sikeres. Alapvetően ennyi.

 

Egyediségek, módosítók

Ennek a rendszernek is sokféle feldolgozása van (fantazi, scifi, zombis, cthulhus, posztapok, kalózos stb.), de általában úgy van, hogy minden szereplőnek lehet választani három Jellemzőt (Traits), ami megmutatja az egyediségét a többiekhez képest. Ez sokszor Előnyt jelent a próbadobásnál (de nem feltétlenül).
    Ha egy feladatnál Előnye van a szereplőnek, akkor három kockával guríthatja a próbát. Ha viszont valami miatt Hátrányt kap, akkor csak egy kockával, függetlenül attól, hogy mennyi Előnye van.
    Hogy adjunk egy kicsit a hobbi harcias hangulatának is, minden szereplőnek ki lehet választani egy harci jártasságot (ez környezettől függően lehet Könnyű Közelharci Fegyver, Nehéz Közelharci, Könnyű Távharci és Nehéz Távharci), illetve a választott jártasságon belül egy Mesterség, ami a jártasságon belül egy fegyvertípus (pl. Könnyű Távharcin belül a stukker). Bármilyen harci próbára egy kockával lehet gurítani, választott jártasság esetén kettővel, választott mesterség esetén pedig hárommal. Ezzel az apró fortéllyal a játék eléri, hogy a “legnyamvadtabb” szereptípus se legyen védtelen, ha harcra kerül a sor (hasonlóan a Barbarians of Lemuria játékhoz).

 

Rongyolódás

Minden emberi szereplőnek van 6 Kitartás pontja (Hit Points). Ezt befolyásolhatja a szereplő faja, ha van olyan a világban (a polkorrektség jegyében nem fajnak hívják, hanem örökségnek – Heritage), valamint az adott Jellemzője.
    Alapvetően minden sérülés 1 pontot von le a Kitartásból, de ezt kiegészíti egy olyan narratív szabállyal, hogyha a játékos érdekesen írja le a támadását, akkor a KM saját belátása szerint több pontot is levonhat az NJK-tól.
    Minden órányi zavartalan pihenés után a szereplők visszakapnak 1 Kitartás pontot, de hat óra után az összeset. Alvás közben hátránnyal dobhatnak tesztet, hogy felriadnak-e a körülöttük zajló eseményekre.
    Ha a Kitartás nullára csökken (annál kevesebbre nem lehet), a szereplő eszméletét veszti és mentődobást kell tennie. Siker esetén 1-re nő a Kitartása, sikertelenségnél a következő körben dobhat egy második mentőt, de ha az is sikertelen, akkor “konyec filma”, lehet készíteni egy új szereplőt… ami kábé két percbe kerül (a scifi játékban megemlítik a klónozás lehetőségét is). Természetesen a bajtársak is próbálhatnak az állapot stabilizálásában.

 

Harc

A játék körökre bontott. Minden kör elején kezdeményezést dob minden résztvevő 2d6-tal (ezúttal az összeg számít). Minden körben két tevékenységet lehet végezni, amit a következő lehetőségekből lehet összekombinálni: mozgás, támadás, kitérés, fókusz, zárótűz, fedezék, képességpróba.
    A Fókuszálás után támadásnál +1-et kap a szereplő a támadására. Kitérést választva egy kockával próbát tehetsz az ellenfél sikeres támadása ellen, ha bejön, nincs sebzés. Zárótűz esetén hátránnyal lehet támadást dobni minden résztvevőre, aki bekerül a tűz alá vett területre. Fedezékbe kerülésnél egy kiválasztott irányból minden támadást hátránnyal kell dobni.
    Van egy opcionális szabály arra, ha a harci területet távolsági kategóriákra szeretnék bontani. Ebből három van: közvetlen, közeli és távoli. Az egyes kategóriák meghatározzák, hogy melyik fegyvertípust lehet használni. Távolra például csak távfegyverrel lehet támadni.

 

Jellemzők

Még csak néhány világleírást ismerek, de mindegyikben vannak külön felsorolt általános jellemzők (amivel tulajdonképpen segítik, hogy bárki bármilyen játékot kitalálhasson), valamint az adott játékkészletre vonatkozó egyedi jellemzők.
    A Tiny Frontiers például 15 Örökséget sorol fel (van köztük hologram is), amik szintén nyújthatnak egyedi Jellemzőket. Ez 48 szabadon választható, általános Jellemzőt ismertet, opcionálisan kilenc kibernetikus Jellemzőt és öt pszionikust (mind az ötnek négy lehetséges alkalmazása van). A Tiny Gunslingersben 19 egyedien vadnyugati Jellemző van és 34 általános.

 

Fejlődés

A tapasztalat és fejlődés az űrscifi játékban opcionális szabályként van feltüntetve (míg a vadnyugatiban egyáltalán nincs ilyen rész), két variációt javasol.
    Az első az, hogy három játékalkalmanként kap a szereplő egy új Jellemzőt, amiből nem lehet hétnél több, ha meghaladná, akkor le kell cserélni egy régit, ami nem az Örökségből ered.
    A másik az tapasztalati pontra alapul, leírják, hogy a KM milyen dolgokra adhat 1-1 pontot, illetve hogy a pontokat milyen bónuszokra lehet beváltani (a Kitartás növelése, új fegyveres Jártasság vagy Mesterség, új Jellemző).

 

Játékkészletek

Sokféle készletet kidolgoztak már ehhez a rendszerhez. Vannak kisebb játékvilágok (kevesebb oldal és olcsóbb), amik egy-egy konkrétabb környezetet írnak le (Tiny Gunslingers – vadnyugat, Beach Patrol – nagyjából a Baywatch sorozatra épül, Tiny Living Dead – zombis), míg más könyvek egy egész műfajról szólnak (Tiny Dungeons – fantazi, Tiny Frontiers – űrscifi). Ez utóbbiakban az általános műfaji alapok leírása után tucatnyi mikrokészletet írnak le (micro-setting), amik külön világok vagy alvariációk. Például a Frontiers-ban 12(!) különböző, egyedi scifi környezetet írnak le, persze mind csak pár oldalas, de akkor is tök jó. (Az egyik mikrokészlet ihletadójának a Muppet Show-t adták meg. Höhö.)
    Természetesen minden kiadvány tartalmaz az egyedi Jellemzőkön kívül egyedi szabályokat is, így például a scifi kiadványban van egy csomó példafaj, űrhajós harc és űrhajókészítés… a vadnyugatiban pedig saját, érdekes szabályok vannak a pisztolypárbajra (amihez kártyát kell használni és a huszonegy játékhoz hasonlít) és fejvadászatra.
    Ezen kívül kiemelném még a gyerekekkel való játékhoz a Tiny Dungeons: Hatchling Editiont, ami a sima Tiny Dungeons játéknak a finomított, meseszerűbb változata.

tinygunslingers01.jpg

tinygunslingers02.jpg

tinygunslingers03.jpg

tinygunslingers04.jpg

tinygunslingers05.jpg

tinygunslingers06.jpg

tinyfrontiers01.jpg

tinyfrontiers02.jpg

 tinyfrontiers03.jpg

tinyfrontiers03.jpg

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://theszeusz.blog.hu/api/trackback/id/tr3116607122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása